آینده‌ی روشن انرژی خورشیدی

صنعت انرژی خورشیدی

با توسعه‌ی فناوری و کاهش قیمت پنل‌های خورشیدی، به نظر می‌رسد که این انرژی تجدیدپذیر آینده‌ی روشن و درخشانی در پیش داشته باشد. دهه‌ی گذشته با توجه به تغییرات اقلیمی گسترده‌ی ناشی از فعالیت‌های انسانی، گرمترین دهه‌ای بوده که تاکنون ثبت شده است. با در نظر گرفتن این حقیقت که روند فعلی همچنان در حال تداوم است، و اینکه ظاهراً قرار نیست از انتشار کربن کاسته شود، احتمال می‌رود دهه‌ی پیش رو رکورد‌های جدیدی از گرمایش جهانی به ثبت برسد.

بحران روز افزون تغییرات اقلیمی می‌تواند جوامع بشری و اکوسیستم‌های طبیعی را در آینده با خطرات جدی مواجه کند. از این رو علاقه‌مندان به انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر نیز در حال افزایش هستند. در حال حاضر یکی از بزرگترین بهانه‌های دولت‌ها قیمت و هزینه‌ی نگهداری بالای تجهیزات تولید انرژی تجدید پذیر است.

با کاهش مصرف جهانی زغال‌سنگ، جامعه‌ی جهانی به دنبال یک جایگزین به صرفه برای تأمین انرژی است. طبق پیش‌بینی کارشناسان، منابع انرژی تجدیدپذیر مانند باد، خورشید و انرژی برق آبی تا سال ۲۰۳۰ میلادی به منابع اصلی تأمین انرژی الکتریکی تبدیل خواهند شد. در این میان انرژی خورشیدی به لطف پیشرفت تکنولوژی ساخت پنل‌های خورشیدی، امکان استفاده در اکثر نقاط کره‌ی زمین و نیز امکان بهره گیری شخصی (مثلاً نصب پنل خورشیدی بر روی سقف منازل)، نسبت به دیگر انرژی‌های پاک بهینه‌تر و به صرفه‌تر می‌باشد.

پیش‌بینی کارشناسان درباره‌ی آینده‌ی انرژی خورشیدی

چنانچه پیش‌بینی محققین درباره‌ی آینده‌ی انرژی خورشیدی صحیح باشد، تا سال ۲۰۳۰ حدود یک پنجم انرژی برق جهانی از طریق پنل‌های خورشیدی تأمین خواهد شد. با این وجود، برنامه‌ی گسترده‌ی جهانی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، نمی‌تواند تضمین کننده‌ی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و نجات سیاره‌ی زمین از فاجعه‌ی گرمایش جهانی باشد.

در حال حاضر سهم منابع تجدیدپذیر مانند باد و خورشید، بسیار کم است. در عین حال، نیاز مردم به نیروی برق همچنان رو به رشد است. جیمز تمپل (James Temple)، نویسنده و پژوهشگر مجله‌ی MIT Technology Review در این باره می‌گوید “تکرار پیشرفت‌های دهه‌ی گذشته برای نجات زمین از بحران کافی نخواهد بود! هنوز برای ایجاد تغییرات گسترده دیر نشده است؛ آنچه اکنون لازم است، شتاب دادن به پیشرفت انرژی جهت فراگیر شدن انرژی‌های تجدیدپذیر است”.

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی، قیمت و هزینه‌های استفاده از منابع انرژی پاک و به‌ویژه انرژی خورشیدی در کاهش است. از این رو نه تنها می‌توان به آینده‌ی این صنعت امیدوار بود، بلکه باید هم چنین اتفاقی رخ دهد؛ چرا که تنها راه نجات یافتن از گرمایش جهانی، تقلیل دادن استفاده از سوخت‌های فسیلی و کوچ کردن به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است.

بزرگترین نیروگاه خورشیدی اروپا

بزرگترین نیروگاه خورشیدی
بزرگترین نیروگاه خورشیدی قاره اروپا (تصویر لندست ۸)

نیروگاه خورشیدی Núñez de Balboa در کشور اسپانیا، در حال حاضر (اردیبهشت ۱۳۹۹) بزرگترین نیروگاه خورشیدی قاره‌ی اروپا محسوب می‌شود. در تصویر بالا، بخش سمت چپ، وضعیت این نیروگاه در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ثبت شده است (چند روز پس از نصب اولین پنل). بخش سمت راست مربوط به ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ است، که وضعیت تکمیل شده‌ی نیروگاه را نشان می‌دهد. چگونگی رشد یکباره‌ی این نیروگاه در تصویر فوق به خوبی قابل مشاهده است. این نیروگاه، از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار پنل خورشیدی تشکیل شده است و سالانه برق مورد نیاز تقریباً ۲۵۰ هزار نفر را تأمین می‌کند.

انتظار می‌رود در آینده‌ی نه چندان دور شاهد نیروگاه‌های خورشیدی بیشتری از این دست باشیم. نظر شما در این باره چیست؟ در بخش زیر می‌توانید دیدگاه خود را با دیگر کاربران دنیای علوم زمین به اشتراک بگذارید.

منابع:

  • Smithsonian mag
  • NASA Observatory

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 3 =