اثرات بلند مدت تغییرات اقلیمی بر قاره‌های زمین

تأثیرات گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی در آینده

دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که تغییرات اقلیمی در بلند مدت باعث کاهش حجم یخچال‌ها و خاک‌های منجمد در نتیجه‌ی ذوب آن‌ها و بنابراین افزایش سطح آب دریاهای آزاد خواهد شد. به موجب این تغییرات، تشدید موج های گرما، بارندگی‌های شدید و نامنظم، آتش سوزی جنگل‌ها و همچنین کاهش منابع آب در برخی از نقاط کره‌ی زمین دور از انتظار نخواهد بود.

در زیر، به برخی از تأثیرات منطقه‌ای تغییرات آب و هوای جهانی در قاره‌ها اشاره شده است:

آمریکای شمالی: کاهش بارش برف در رشته کوه‌های غربی؛ ۵ الی ۲۰ درصد افزایش زمین‌های زراعی دیمی در برخی از نقاط؛ تکرار، تشدید و افزایش مدت زمان موج‌های گرما در شهرهایی که هم اکنون این پدیده را تجربه می‌کنند.

آمریکای جنوبی: جایگزینی تدریجی علفزارهای حارّه‌ای به جای جنگل‌های گرمسیری در شرق آمازون؛ خطر از بین رفتن قابل توجه تنوع زیستی از طریق انقراض گونه‌ها در بسیاری از مناطق گرمسیری؛ تغییرات عظیم در دسترسی به آب برای مصارف انسانی، کشاورزی و تولید انرژی.

اروپا: افزایش خطر سیل در مناطق داخلی؛ تکرر سیل‌های ساحلی و افزایش فرسایش از طریق طوفان‌ها و بالا آمدن سطح دریاها؛ عقب نشینی یخچال‌ها در مناطق کوهستانی؛ کاهش پوشش برف و گردشگری و تفریحات زمستانی؛ انقراض گسترده‌ی گونه‌ها؛ کاهش تولیدات کشاورزی در بخش‌های جنوبی اروپا.

آفریقا: ایجاد تنش‌ها و درگیری‌های محلی ناشی از تأمین منابع آب در بسیاری از مناطق؛ کاهش ۵۰ درصدی زمین‌های زراعی دیمی در برخی مناطق؛ دشواری بیش از پیش دسترسی به غذا و تولیدات کشاورزی.

آسیا: کاهش دسترسی به آب شرب در بخش‌های مرکزی، جنوبی، شرقی و جنوب شرقی آسیا؛ افزایش خطرات سیل در مناطق ساحلی؛ افزایش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌هایی که به دنبال سیل و خشکسالی ایجاد می‌شوند در برخی مناطق.

با توجه به اینکه ایران از کشورهای کم آب جهان به شمار می‌رود، انتظار می‌رود در آینده‌ی نه چندان دور تأمین آب شرب جهت مصارف شهری و کشاورزی با مشکلاتی رو به شود؛ مشکل ناشی از سیل‌ها و بارندگی‌های شدید و نامنظم نیز اخیراً در مناطق مختلف کشور فراگیر شده است.

نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا بشر سرانجام چاره‌ای برای مدیریت تغییرات اقلیمی خواهد اندیشید؟ نقش ایران در این زمینه چیست؟ در صورت پیشروی وضع موجود، چه مخاطرات دیگری را پیش‌بینی می‌کنید؟ می‌توانید در بخش زیر، دیدگاه خود را با دیگر کاربران آئرولیت به اشتراک بگذارید.

منبع: USGS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =