انواع مشاغل گوهرشناسی و سنگ‌های قیمتی

استخدام مشاغل گوهرشناسی و گوهرسنگ

آیا به سنگ شناسی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید به صورت حرفه‌ای در زمینه‌ی گوهرسنگ‌ها فعالیت کنید؟ خوشبختانه مشاغل متنوعی در ارتباط با گوهرشناسی وجود دارد که همواره می‌توانید از طریق آن‌ها به کسب درآمد بپردازید. اما اگر چنین قصدی دارید، پیش از هر اقدامی بایستی جوانب مختلف کار و میزان تقاضای بازار برای هرکدام از این مشاغل را بررسی کنید تا ببینید که کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

کسب تخصص برای مشاغل مختلف گوهرشناسی

فعالیت حرفه‌ای در زمینه‌ی گوهرسنگ‌ها ملتزم داشتن مدک رسمی دانشگاهی نیست. با این وجود، برای شروع کار در حیطه‌ی گوهرشناسی، بایستی حداقل یک یا چند دوره‌ی آموزشی را بگذرانید. و یا اینکه با توجه به زمینه‌ی مورد علاقه‌ی خود و البته با تلاش و پشتکار، به طور خودخوان به کسب دانش در زمینه‌ی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی بپردازید.

درآمد آموزش گوهرشناسی

در کشور ایران، مؤسسات مختلفی وجود دارد که می‌توانید با شرکت در آن‌ها به کسب علم و تجربه‌ی لازم در زمینه‌های مختلف گوهرشناسی بپردازید. این دوره‌ها می‌توانند شامل آموزش تراش و صیقل دادن سنگ‌ها و کانی‌ها باشند. و یا اینکه به شناخت و تشخیص گوهرسنگ‌ها بپردازند. در کل بسته به علاقه، دوره‌های متنوعی وجود دارد که نه تنها برای افراد مبتدی، بلکه برای افراد حرفه‌ای نیز می‌توانند بسیار مفید باشند.

علاوه بر موارد فوق‌الذکر، ما در مجموعه‌ی آئرولیت – دنیای علوم زمین، مجموعه‌ی کم نظیری برای شناخت انواع سنگ‌ها و کانی‌ها گردآوری کرده‌ایم که می‌توانید به صورت رایگان آن را تهیه فرمایید. همچنین، در بخش کتاب‌های علوم زمین، منابع ارزشمندی به زبان فارسی قرار داده‌ایم که مطالعه و دانلود ان‌ها نیز رایگان است و می‌توانند برای شروع کسب علم در زمینه‌ی گوهرشناسی مفید واقع شوند.

درآمد گوهرشناسی

میزان درآمد مشاغل مختلف در ارتباط با گوهرشناسی متفاوت است. هرکدام از این مشاغل نیز بسته به نوع حرفه و میزان تخصص دستمزدهای مختلفی دارند. چنانچه کار در این حیطه به صورت خود اشتغالی باشد، سقفی برای حداکثر درآمد وجود نخواهد داشت. از طرفی بازار گوهرسنگ‌ها و سنگ‌های قیمتی در ایران حتی با وجود نوسان‌ها، نسبتاً مناسب محسوب می‌شود. به عبارتی جواهرات و اشیاء کلکسیونی همیشه مشتری‌های خاص خود را دارند.

تخمین میزان درآمد فروشنده‌های گوهرسنگ تقریباً امکان پذیر نیست. با این وجود افرادی که مشاغلی از قبیل تعیین قیمت گوهر، برش و تراش دادن سنگ‌ها یا مشاغل آزمایشگاهی در زمینه‌ی گوهرسنگ‌ها دارند، معمولاً دستمزد ثابتی دارند. چراکه چنین افرادی در بیشتر مواقع نه به صورت شخصی، بلکه در شرکت‌ها و مؤسسات مشغول به کار می‌شوند. در کشور آمریکا میزان درآمد سالانه‌ی مشاغل مختلف گوهرشناسی از ۳۰ تا ۸۰ هزار دلار در سال متفاوت است. طبیعتاً این مبلغ برای کشور ایران بسیار کمتر است. اما باز هم سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در این صنعت می‌تواند با ارزش و پرسود باشد.

در اینجا ذکر یک نکته بسیار ضروری به نظر می‌رسد. اگر انتظار دارید با ورود به بازار گوهرشناسی طی مدتّی کوتاه به ثروت برسید، کاملاً در اشتباه هستید. گوهرشناسی نیز همانند دیگر فعالیت‌های حرفه‌ای نیازمند داشتن علاقه و اشتیاق کافی، کسب دانش و تجربه، بردباری و خستگی ناپذیری و بسیاری ویژگی‌های دیگر است که بدون آن‌ها احتمال موفقیت در این زمینه بسیار کم است.

گوهرشناسی آزمایشگاهی

شغل آزمایشگاه گوهرشناسی

مشاغل آزمایشگاهی در ارتباط با گوهرسنگ‌ها تخصصی و نیازمند دانش بالایی هستند. اگرچه داشتن تحصیلات دانشگاهی برای اینگونه فعالیت‌ها الزامی نیست، معمولاً فارغ التحصیلان رشته‌های پترولوژی، زمین شناسی اقتصادی و شیمی در این زمینه موفق‌تر هستند و شانس استخدام بیشتری دارند. زیرا عمده‌ی کارهای آزمایشگاهی در این زمینه، مربوط به تعیین نوع و عیار سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و یا به اصطلاح عامیانه تشخیص گوهرسنگ اصل از بدل است. در حقیقت اساس کار تعیین قیمت گوهرسنگ‌ها نیز از همین مرحله شروع می‌شود. به همین خاطر دقت به جزئیات از توانی‌های ضروری برای افراد شاغل در این زمینه است.

از آنالیزهای شیمیایی بر روی نمونه‌ها گرفته تا کار با میکروسکوپ‌ها و دستگاه‌های مختلف همگی از اجزای جدایی ناپذیر کارهای آزمایشگاهی گوهرشناسی هستند. متخصص گوهرشناسی در آزمایشگاه، بایستی با ویژگی‌های نوری، فیزیکی و ساختاری انواع مختلف کانی‌ها آشنایی داشته باشد. بنابراین علاوه بر رشته‌ی تحصیلی، مواردی چون مطالعه، علاقه‌مندی و گذراندن دوره‌های مختلف می‌توانند به کسب تخصص لازم کمک فراوانی کنند. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این شغل، مشاهده و سر و کار داشتن با انواع مختلف سنگ‌ها و کانی‌ها است که باعث می‌شود طرفداران زیادی داشته باشد.

قیمتگذاری سنگ‌های قیمتی

قیمت گذاری سنگ قیمتی، جواهر و گوهرسنگ

ارزیابی میزان قیمت سنگ‌های قیمتی، یکی از جالب‌ترین و در عین حال سخت‌ترین مشاغل در زمینه‌ی گوهرشناسی است. شخص قیمتگذار، بایستی علاوه بر دانش بالای گوهرشناسی، شناخت خوبی از بازار جهانی و محلی نیز داشته باشد. به طور معمول قیمتگذاری گوهرسنگ پر استرس‌ترین حرفه در میان دیگر مشاغل گوهرشناسی محسوب می‌شود. زیرا در برخی موارد کوچک‌ترین تشخیص ممکن است خطای قیمتگذاری چند ده میلیون تومانی را به همراه داشته باشد.

یکی دیگر از وظایف ارزش‌گذار گوهرسنگ‌ها توصیف دقیق مشخصات گوهر است. طبیعتاً اطلاعات آزمایشگاهی که متخصصین در اختیار قیمتگذار قرار می‌دهند، خام هستند. در نتیجه این داده‌ها برای مشتری سنگ قیمتی گنگ و نامفهوم هستند. ارزش گذار بایستی اطلاعات علمی و دقیق آزمایشگاهی که حاصل بررسی‌ها و آنالیزهای مختلف هستند را به زبان ساده و قابل فهم برای عموم تبدیل کند و در گزارش‌های خود آن‌ها را شرح دهد. این گزارش‌ها علاوه بر مشتری، توسط فروشنده‌ها و شرکت‌های بیمه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این شغل به معنای واقعی کلمه “چالش برانگیز” است. در بسیاری از موارد، مبنای مشخصی برای تعیین قیمت گوهرسنگ وجود ندارد. بنابراین همه چیز به تحلیل و ارزیابی شخص قیمتگذار سنگ‌های قیمتی بستگی دارد.

متأسفانه در کشور ما به خاطر نبود تخصص کافی و آموزش مناسب در این زمینه، نوسانات شدید بازار و همچنین اختلاف قیمت بین بازارهای داخلی و خارجی، در بسیاری از موارد ارزش گذاری بازاری گوهرسنگ‌ها به درستی انجام نمی‌شود. بنابراین کسب دانش و تجربه در این حوزه، می‌تواند گزینه‌ی شغلی مناسبی برای آینده باشد.

گوهرتراشی، طراحی و ساخت جواهر

بازار کار گوهرتراشی و طراحی و ساخت جواهرات

تولید کنندگان جواهر، سنگ‌های راف قیمتی و نیمه قیمتی را به قیمت‌های نسبتاً پایین خریداری می‌کنند و از آن‌ها جواهرات و اشیاء کلکسیونی بسیاری زیبایی ایجاد می‌کنند. گاهی از فلزاتی چون نقره و طلا و … نیز برای جذابیت بیشتر محصول تولیدی استفاده می‌شود. تراش دادن سنگ‌ها هنر ظرافت و خلاقیت است. وگرنه هر تراشکار نه چندان باتجربه‌ای می‌تواند اشکال گوناگونی را بر روی سنگ‌ها پیاده کند. دقت به جزئیات و داشتن صبر و حوصله، مهمترین ویژگی‌هایی هستند که هر جواهرسازی باید داشته باشد.

کوچک‌ترین خطا در برش و تراشکاری سنگ‌های قیمتی، به‌ویژه نمونه‌هایی که توسط مشتری خصوصی سفارش شده‌اند، می‌تواند خسارات بعضاً جبران ناپذیری به بار آورد. به همین خاطر، گوهرتراش بایستی پس از طی دوره‌های لازم، تا مدت‌ها بر روی سنگ‌های کم ارزش یا نیمه قیمتی تمرین کند.

به روز بودن و آشنایی با سلیقه‌های مختلف، یکی از نکات مهم برای موفقت در این حرفه است. بررسی جواهرات ساخته شده توسط گوهرتراشان معروف و الگوبرداری و ایجاد تغییرات جزئی در طرح‌ها نیز می‌تواند در خلق ایده‌های جالب مؤثر باشد.

از جذابیت‌های شغل گوهرتراشی می‌توان به امکان انجام آن در منزل و یا کارگاه خصوصی اشاره کرد. در کشور ایران نیز هم‌اکنون افراد زیادی به طور شخصی به تراش سنگ‌های نیمه قیمتی مشغول هستند و صنایع دستی ارزشمند خود را در فروشگاه‌های محلی و یا به صورت اینترنتی عرضه می‌کنند. علاوه بر خوداشتغالی، شرکت‌هایی که در زمینه‌ی ساخت جواهرات فعالیت می‌کنند، همواره به دنبال گوهرشناسان با سلیقه هستند.

میزان درآمد گوهرتراشان کاملاً به میزان تجربه، خلاقیت و ارزیابی بازار هدف وابسته است. داشتن صفحه‌ی شغلی در شبکه‌های اجتماعی جهت معرفی نموه‌های تولید شده و دریافت بازخورد و انتقاد نیز می‌تواند حرفه‌ای شدن در این زمینه را سرعت بخشد.

گوهرشناس جواهرفروشی

شغل و درآمد فروش جواهرات و سنگ قیمتی

جواهرفروشی‌های حرفه‌ای که با گوهرسنگ‌ها سر و کار دارند، همواره نیازمند گوهرشناسانی با دانش و البته فن بیان قوی هستند. علاوه بر این، بسیاری از افرادی که قصد خرید سنگ‌های قیمتی چون الماس، زمرد، یاقوت و … را دارند، به دلیل نداشتن تخصص کافی، از افراد ماهر در این زمینه کمک می‌گیرند. مشاوره‌ی خرید و فروش، تشخیص سنگ‌ها و کانی‌های تراش داده شده و تخمین قیمت از جمله توانایی‌های مورد نیاز برای چنین مشاغلی است.

اینکه بتوانید اندک مشتری‌های بالقوه‌ی گوهرسنگ‌های گران قیمت را به مشتری‌های بالفعل تبدیل کنید، کاری است که هرکسی از پس آن برنمی‌آید. احتمال بازدید از مجموعه‌های شخصی و بی همتا از جالبترین ویژگی‌های این شغل است که در کنار گفتگو با افراد مختلف، می‌تواند یک حرفه‌ی پویا و پر از چالش را برای شما به همراه داشته باشد.

البته بایستی اشاره شود که چنین شغلی صرفاً مربوط به خرید و فروش سنگ‌های قیمتی نیست. بلکه توانایی تشخیص سنگ‌های طبیعی از نمونه‌های ساخته شده در آزمایشگاه نیز از دیگر توانایی‌های لازم برای این کار است که طبیعتاً نیازمند دانش و تجربه‌ی بالایی است. همچنین توانایی تعمیر و ترمیم گوهرسنگ‌های آسیب دیده و گاهی برش مجدد آن‌ها از ویژگی‌هایی هستند که شما را به یک گوهرشناس تمام عیار تبدیل می‌کنند.

تأمین کننده سنگ راف

تأمین کانی و سنگ راف قیمتی و نیمه قیمتی

سنگ راف، به سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی گفته می‌شود که هنوز هیچ گونه برش و تراشی بر روی آن‌ها صورت نگرفته است. چنانچه در نزدیکی محل زندگی شما سنگ‌های نیمه قیمتی وجود دارد، می‌توانید با جمع‌آوری و فروش آن‌ها، مواد اولیه‌ی مورد نیاز گوهرتراشان را تأمین کنید. در بسیاری از نقاط ایران، کانی‌های چون عقیق و ژاپسر و همچنین برخی فسیل‌ها مانند مرجان‌ها، قابل یافت است، که می‌توانند گزینه‌های خوبی برای این کار باشند.

همچنین خرید سنگ راف به صورت عمده و تک فروشی آن‌ها، از دیگر موارد پیشنهادی است. علاوه بر این، با وجود اینکه سنگ‌های نیمه قیمتی به صورت راف معمولاً ارزش بالایی ندارند؛ برخی از آن‌ها ممکن است برای کلسیونرها جذابیت‌های خاصی داشته باشند.

مشاغل آموزشی گوهرشناسی

برگزاری کلاس و دوره آموزش گوهرشناسی

بسیاری از افراد علاقه دارند تا تجربیات و تخصص خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید و به گوهرشناسی علاقه دارید، این حرفه می‌تواند برای شما مناسب باشد. برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی نظری و عملی در زمینه‌های مختلف گوهرشناسی، ایده‌ی بسیار جالبی است. چنین آموزش‌هایی ممکن است در زمینه‌ی تشخیص سنگ‌ها و کانی‌های قیمتی و نیمه قیمتی باشند، یا آموزش گوهر تراشی و یا هر زمینه‌ی مرتبط دیگر.

همچنین اگر در کنار گوهرشناسی، به نویسندگی و تولید محتوا علاقه مند هستید، می‌توانید با نگارش کتاب و یا نوشتن در وبسایت‌ها و صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرام کسب و کار شخصی خود را ایجاد کنید و به ان رونق بدهید. علاوه بر این بسیاری از وبسایت‌های فعالیت در زمینه‌ی جواهرات و گوهرسنگ‌ها، به دنبال جذب چنین افرادی هستند. امکان دورکاری و فعالیت در منزل، از ویژگی‌های جالب توجه در چنین مشاغلی است.

منبع: gemstone society

یک دیدگاه در “انواع مشاغل گوهرشناسی و سنگ‌های قیمتی

  1. tata پاسخ

    ماخودمون گوهرتراشیم وقتی سنگ گرونه ووسیله های تراش وبرش گرونن چه سودی داره اخه من کلاً دستگاهمو جمع کردم .پولت رو بدی طلا سرمایه گذاری کنی بهتره بنظرمن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − یازده =