بحران افزایش سطح آب های آزاد بر اثر ذوب ورقه‌های یخ در گرینلند!

بالا آمدن سطح آب های آزاد در اثر دوب یخ های گرینلند

ذوب شدن و انجماد مجدد برف‌ها در گرینلند باعث شده که سطح زمین در گرینلند به یخ تبدیل شود. این بدین معناست که بیشتر حجم آب ذوب شده، به جای اینکه در برف و زمین نفوذ کند و در آنجا مجدداً منجمد شود، مستقیماً وارد دریا می‌شود. یکی از مطالعاتی که اخیراً منتشر شده، نشان می‌دهد که این پدیده تا سال ۲۱۰۰ میلادی باعث بالا آمدن سطح دریاهای آزاد به میزان ۳۳ الی ۱۰۰ سانتی‌متر خواهد شد.

مایکل مک‌فرین (Michael MacFerrin) از دانشگاه کلرادو که به همراه تیمش این پدیده را کشف کردهاند، در این باره می‌گوید: “به عنوان یک انسان و پدر سه فرزند، می‌توانم بگویم که این رخداد وحشتناک است”.

ورقه‌ی یخی گرینلند از ذوب و انجماد دوباره‌ی برف تشکیل شده است. لایه‌های عمیق‌تر به تدریج به یخ تبدیل می‌شوند، اما لایه‌های سطحی همواره حاوی برف‌های متخلخل هستند. هنگامی که بخشی از لایه‌های سطحی ذوب می‌شود، آب حاصل از ذوب در برف نفوذ می‌کند و پس از کاهش دما دچار انجماد می‌شود و مقادیر قابل توجهی از یخ را شکل می‌دهد.‌

هسته‌های یخی استخراج شده و مشاهده‌ی تصاویر راداری نشان می‌دهد که ذوب یخ‌های سطحی در گرینلند چنان گسترده و شایع است که این قطعات یخ حاصل انجماد مجدد، روز به روز بزرگ‌تر می‌شوند و ورقه‌هایی از یخ را شکل می‌دهند.

مک‌فرین می‌گوید “این فرایند واقعاً در حال دگرگونی سطح ورقه‌های یخ در گرینلند است”.

با توجه به بررسی‌های اخیر پژوهشگران اقلیم شناسی، ذوب یخ‌ها در گرینلند می‌تواند ۳۳ و یا شاید ۱۰۰ سانتی متر سطح آب دریاهای آزاد را تا سال ۲۱۰۰ میلادی بالاتر بیاورد!

با این حال، هم‌اکنون نیز در بخش‌هایی از گرینلند، آب‌های ذوب شده بر روی سطح جاری می‌شوند تا اینکه در برف‌ها نفوذ کنند. این مورد اولین بار در سال ۲۰۱۲ یعنی هنگامی مشاهده شد که سطوح بزرگی از یخ‌ها در گرینلند در حال ذوب شدن بودند.

ذوب شدن یخ های گرینلند در اثر گرمایش جهانی

اکنون مدل‌سازی کامپیوتری توسط تیم مک‌فرین نشان می‌دهد که جریان آب ذوب شده تا سال ۲۱۰۰ میتواند ۲ تا ۷ سانتی متر اضافه‌تر به سطح دریاهای آزاد بیافزاید. این میزان، تقریباً دو برابر برآوردهای پیشین است که این مورد در نظر نگرفته بودند.

خبر خوب این است که این فرایند برخلاف سقوط اجتناب ناپذیر ورقه‌ی یخ در غرب قطب جنوب، قابل برگشت است. اگر ذوب یخ ها در سطح کاهش یابد، مجدداً یک لایه‌ی متخلخل از برف بر روی سطح ایجاد خواهد شد.

بنابر گفته‌ی مک‌فرین این مسئله کاملاً تحت تأثیر دمای اتمسفر است؛ اگر جلوی گرم شدن کره‌ی زمین گرفته شود، این مسئله نیز حل خواهد شد.

 

 

منبع: newscientist

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 10 =