بارش شهابی عوّایی تیرماه ۱۴۰۰

بارش شهابی عوّایی (June Bootids) دومین بارش شهابی بزرگ در سال ۱۴۰۰ است (پس از بارش شهابی شلیاقی در اردیبهشت ماه). این بارش شهابی امسال از ۲۲ ژوئن (۱ تیر) تا ۲ ژوئیه (۱۱ تیر) رخ می‌دهد.

عامل این بارش شهابی، قرارگیری زمین در مسیر عبور دنباله دار ۷پی پانس وینکه (Comet 7P/Pons-Winnecke) است. این توده‌ی فضایی والد، دارای دوره‌ی اوربیتالی ۶٫۳۷ ساله بوده و امسال در آغاز فصل تابستان، مهمان سیاره زمین است.

با توجه به فاز ماه، این بارش شهابی از ۵ تیرماه تا ۱۱ تیرماه ۱۴۰۰ قابل مشاهده خواهد بود. همچنین در شب‌های ۶، ۷ و ۸ تیرماه بارش شهابی عوّایی به اوج خود می‌رسد.

خوشبختانه نقطه رادیان بارش عوّایی برای کشور ایران (و کشورهای همسایه) در افق قرار گرفته است. به این معنی که زمان بارش شهابی در هنگام شب خواهد بود. بنابراین امکان مشاهده‌ی آن به خوبی فراهم است.

انتظار می‌رود در روزهای اوج بارش، نرخ ساعتی سرسویی این بارش به حدود ۵۰ شهاب در ساعت برسد. با توجه به فاز ۴۵ الی ۶۵ درصدی ماه در این روزها، در حالت ایده عال می‌توانید در هر ساعت تعداد ۵ تا ۱۰ شهاب ثاقب را مشاهده کنید. توصیه می‌شود زمانی از شب را برای رصد انتخاب کنید که میزان روشنایی آسمان به خاطر حضور ماه در کمترین حالت باشد.

نکته‌ی مهم دیگر اینکه سرعت این سیارک‌ها نسبت به بارش‌های شهابی دیگر، کمتر است. در نتیجه مدت زمان مشاهده‌‎ی هر شهاب در آسمان بیشتر خواهد بود.

هرچه محیط تاریک‌تر و به دور از آلودگی نوری شهرها باشد، مشاهده‌ی بارش شهابی راحت تر است. طبیعتاً بهترین مکانی که چنین امکانی را فراهم کند، مناطق بیابانی دور از کلانشهرها است. روستاها و حاشیه‌ی شهرهای کم جمعیت نیز از این حیث شرایط قابل قبولی دارند.

در شب‌های آغازین فصل تابستان، می‌توانید شهاب‌های آتشین زیبا را در آسمان رصد کنید. برای این کار تنها به وقت کافی برای نظاره‌ی آسمان نیاز دارید. همچنین از نظر آماری میزان سقوط شهاب سنگ نیز در این روزها بسیار بیشتر است.

بزرگی درباره‌ی بارش شهابی می‌گوید:

نظاره‌ی بارش شهابی همچون ماهیگیری است. اگر خوش شانس باشید، شهاب‌های بسیار زیبایی خواهید دید. اما در غیر اینصورت نیز، بدون شک لحظات دلنشینی را سپری خواهید کرد.

منابع:

  • inthesky
  • amsmeteors
  • wikipedia
  • popastro

نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =