کشف گرافین در شهاب سنگ

شهاب سنگ آلنده کشف گرافین

دانشمندان هندی و ژاپنی برای نخستین بار موفق به کشف ماده‌ی گرافین در دو شهاب سنگ Allende و QUE 94366 CV3 شدند. این شهاب سنگ‌ها هر دو هر دو از انواع شهاب سنگ سنگی و گروه کندریت کربنی هستند.

بر روی این نمونه‌ها سن سنجی رادیومتری انجام شده است. بر این اساس، سن شهاب سنگ ها حدود ۴/۵ میلیارد سال برآورد شده است. در نتیجه این شهابسنگها از تمام سیارات منظومه‌ی شمسی قدیمی‌تر و تقریباً همسن تشکیل منظومه‌ی شسمی است.

به جز یک مورد مربوط به یک ستاره در حال مرگ، تاکنون در هیچ سنگ غیرزمینی، ماده‌ی گرافین کشف نشده بود. که آن مورد نیز توسط تلسکوپ‌های فوق پیشرفته به ثبت رسیده بود.

گرافین، نازک‌ترین حالت از گرافیت است و دارای ساختار دوبُعدی (ورقه‌ای) است. بنیان آن نیز کربن می‌باشد. کشف گرافین در این شهاب‌سنگ‌ها با استفاده از ابزار پیشرفته‌ی طیف سنجی انجام شده است.

دلیل اهمیت این کشف بزرگ، ارائه‌ی شواهد فیزیکی از حضور ماده‌ی گرافین در خارج از زمین است. و نکته‌ی مهم در مورد آن تشکیل طبیعی گرافین می‌باشد. با پیشرفت علم ژئوشیمی کیهانی در طی زمان، دانشمندان تواسته‌اند مواد مختلف حاوی کربن را در خارج از زمین کشف کنند. از جمله‌ی این مواد می‌توان به نانو الماس، کربن پیش از تشکیل خورشید و گرافیت اشاره کرد. اکنون کشف گرافین در این شهاب سنگ ها، دریچه‌های جدیدی از علم کیهانی را به روی ما گشوده است.

منبع: indian express


نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =