نقش اندازه گیری باد توسط ماهواره ها در پیش بینی وضع هوا

سنجش باد و ابر توسط ماهواره ها

باد یکی از متغیرهای اصلی تغییرات آب و هوایی است. گرم شدن سطح و جو زمین توسط خورشید باعث وزش بادهایی می‌شود که گرما و رطوبت را از جایی به جای دیگر منتقل می‌کنند. تغییرات در الگوهای بزرگ-مقیاسِ گردش باد مسئول تغییرات روزانه‌ی آب و هوا است. در حقیقت، داده‌های مربوط به بادها که از طریق ماهواره‌ها به دست می‌آید، یکی از مهمترین اطلاعاتی است که در مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی به کار می‌رود.

ماهواره‌ها چگونه بادها را اندازه‌گیری می‌کنند؟

ماهواره ها با ردیابی حرکت ابرها (یا بخارهای آب در نبود ابرها) در یک توالی از تصاویر ماهواره‌ای، بادها را بررسی و اندازه‌گیری می‌کنند. ماهواره‌هایی که ارتفاع کمتری دارند و بین قطب‌ها در رفت و آمد هستند، معمولاً برای سنجش الگوی بادها در مناطق قطبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ماهواره‌هایی که دوره‌ی اوربیتالی آن‌ها مشابه دوره‌ی اوربیتالی چرخش زمین است، مانند ماهواره‌های GOES-16 و GOES-17 که موقعیت آن‌ها در بالای یک نقطه‌ی مشخص حفظ می‌شود، یک دنباله از تصاویر منطقه‌ی تحت پوشش را ارائه می‌دهند. تصویربرداری مکرر بخصوص در هنگام ردیابی ابرها بسیار مفید است، چراکه ابرها در هنگام تکامل یا از بین رفتن تغییر شکل می‌دهند. این تصویر برداری مکرر، امکان برآورد مداوم جریان باد را فراهم می‌کند.

بُرش باد چیست و چگونه منجر به طوفان می‌شود؟

برش عمودی باد، تغییر در جهت و سرعت باد از طریق تغییر ارتفاع است که یک عامل مهم در تعیین تشکیل یا عدم تشکیل طوفان و رعد و برق است.

فرازهنج عمودی در برش باد و عدم برش باد

در تصویر فوق، رعد و برق در بخش سمت چپ دارای یک محیط با بُرش خوردگی ضعیف است، در حالی که در بخش سمت راست، محیط به شدت برش خورده است. طوفانی که برش ضعیف یا عدم برش را تجربه می‌کند، یک فرازهنج (جریان هوای رو به بالا) عمودی را تجربه می‌کند، و در نتیجه طوفان ایجاد شده کوتاه مدت خواهد بود. از سوی دیگر، طوفانی که برش قوی را تجربه می‌کند، یک فرازهنج کج شده را تجربه می‌کند که بارش باران در منطقه‌ای به دور از فرازهنج رخ خواهد داد و در نتیجه طوفان ایجاد شده پایدار خواهد بود.

سنجش و پایش دقیق‌تر باد با فناوری پیشرفته

با پیشرفت تکنولوژی ماهواره‌ها، پژوهشگران و پیش‌بینی کننده‌های آب و هوا، می‌توانند از تصاویر نزدیک به واقعیت و همچنین اندازه‌گیری‌های دقیق سرعت باد در سطوح مختلف جو زمین استفاده کنند، که پیش‌تر چنین امکانی وجود نداشته است. برایان جکسون، هواشناس شاغل در سازمان خدمات هواشناسی ملی آمریکا می‌گوید: داشتن اطلاعات قابل اعتماد از طریق ماهواره‌ها به هواشناسان جهت بهبود پیش‌بینی‌های هواشناسی کمک فراوانی می‌کند. علاوه بر این، داده‌های باد حاصل از ماهواره‌ها به ویژه در مناطقی که امکان مشاهدات مستقیم فراهم نیست، مانند نواحی کم جمعیت و همچنین در اقیانوس‌ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

دیدگاه خود در مورد این مطلب را با دیگر کاربران آئرولیت به اشتراک بگذارید.

منبع: noaa.gov

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 14 =