دانلود کتاب ردیابی پتانسیل‌های معدنی با استفاده از گیاهان

کتاب «ردیابی پتانسیل‌های معدنی با استفاده از گیاهان» تألیف “شیدا مکوندی” نخستین بار در سال ۱۳۸۶ توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور منتشر شده است. مطالعه‌ی کتاب حاضر به تمامی دانشجویان و متخصصین مهندسی اکتشاف معدن و زمین شناسی توصیه می‌شود.

زمین گیاه شناسی یا ژئوبوتان، به علم مطالعه‌ی گیاهان در ارتباط با زمین شناسی گفته می‌شود. در پی جویی منابع معدنی، از روش‌های متنوعی استفاده می‌شود. آنالیز شیمایی پوشش گیاهی (بررسی بیوژئوشیمیایی) که به طور مستقیم تحت تأثیر مواد تشکیل دهندۀ خاک و زمین است، یکی از فنون اکتشاف منابع معدنی زیرسطحی به شمار می‌رود.

بسیاری از گیاهان و درختان با استفاده از ریشه‌های گسترده و قابلیت جذب، قادرند تا از عناصر در دسترس تغذیه کنند. به همین دلیل، نمونه برداری از ریشه، ساقه و برگ گیاهان و متعاقباً آنالیز شیمیایی آنها می‌تواند به عنوان یک نشانگر در نظر گرفته شود. بنابراین تحت شرایط ایده آل، نمونه‌ برداری از گیاهان، می‌تواند حکم نمونه‌برداری از خاک تا عمق ۱۵ متر را نیز داشته باشد. از مزایای بهره گیری از ژئوشیمی گیاهی این است که پی جویان معدن را قادر می‌سازد تا به صورت غیر مستقیم کانه زایی برخی فلزات را تا عمق قابل توجهی بررسی کنند.


کتاب «دانلود کتاب ردیابی پتانسیل های معدنی با استفاده از گیاهان» شامل چهار بخش به شرح زیر می‌باشد:

  • بخش اول: مقدمه‌ای بر نقش ژئوبوتان در اکتشاف معدن
  • بخش دوم: جوامع و گونه‌های گیاهی معرف
  • بخش سوم: پراکندگی گیاهان معرف مواد معدنی در ایران
  • بخش چهارم: مطالعات موردی

نویسنده: شیدا مکوندی
سال انتشار: ۱۳۸۶
ناشر: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور
تعداد صفحات: ۱۳۵ صفحه
حجم دانلود: ۳٫۳ مگابایت


دانلود 


مشاهده و دانلود دیگر کتاب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =