فواید و مضرات شهاب سنگ چیست؟

خواص شهاب سنگ

شکارچیان بسیاری در ایران و سایر نقاط جهان همیشه به دنبال یافتن شهاب سنگ در بیابان‌ها هستند؛ این افراد همواره سوال می‌پرسند که شهاب سنگ چه فواید و مضراتی برای انسان دارد؟ خواص شهاب سنگ چیست؟ و بسیاری سوالات دیگر. در ادامه این مطلب به طور کامل خوبی‌ها و ضررهای احتمالی سنگ‌های آسمانی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فواید شهاب سنگ

برخلاف تصور بسیاری از مردم، شهاب‌سنگ‌ها اشیاء عجیب و اسرارآمیزی نیستند. بلکه دقیقاً مانند سایر سنگ‌های زمینی هستند و از همان عناصر تشکیل شده‌اند.

انجمن شهاب سنگ ایران

اگر از فواید و مزایای مالی شهاب سنگ صرف نظر کنیم، می‌توانیم مزایای این سنگ‌های آسمانی را به صورت زیر برشمریم:

  • مطالعات علمی درباره چگونگی پیدایش کیهان
  • افزایش اعتماد به نفس به خاطر داشتن مالکیت یک شئ فضایی
  • زیبایی منزل یا محل کار (کلکسیون و دکور) و زیبایی ظاهری شخص (جواهرات غیرزمینی)
جواهرات شهاب سنگ اصل شناسنامه دار
جواهرات گران قیمتی که در ساخت آنها از شهاب سنگ استفاده شده است.

دقت کنید که فوایدی همچون آرامش اعصاب، چاکرا درمانی، باز شدن عروق، افزایش بینایی و … تنها بازی با کلمات از سوی صرافان گوهرناشناس بوده و صرفاً جهت فروش و قالب کردن سنگ به مشتری بنا شده‌اند. چرا که تاکنون از نظر علمی هیچگونه فایده‌ی پزشکی و انرژی درمانی برای شهاب‌سنگ‌ها و دیگر سنگ‌ها و کانی‌ها شناخته نشده است.


مطالب زیر در ارتباط با شهاب سنگ، ممکن است برای شما مفید باشد:


مضرات شهاب سنگ

یک نکته‌ی حائز اهمیت اینکه همواره در وصف فواید سنگ‌ها و کانی‌ها متون تمجیدی بلند بالایی نوشته می‌شود؛ اما تا نوبت به ضرر و زیان‌ها می‌رسد، همه‌ی فروشندگان سکوت می‌کنند. در حقیقت بسیاری از عناصر و کانی‌های زمینی و حتی غیرزمینی برای سلامت بدن مناسب نیستند. توصیه می‌کنیم نگاهی به مقاله‌ی کانی‌های مرگبار بیاندازید.

خطرات جانی سقوط شهاب سنگ

در مورد شهاب‌سنگ‌ها، تاکنون مضرات خاصی به اثبات نرسیده است. اما اشاره به یکسری از موارد می‌تواند جالب توجه باشد. نکته‌ی اول اینکه همواره احتمال برخورد شهاب‌سنگ بزرگ (بخوانیم سیارک) با زمین و نابودی همه یا بخشی از حیات وجود دارد. همانطور که به نظر می‌رسد در حدود ۶۶ میلیون سال پیش، برخورد شهاب سنگ ها به زمین از جمله عوامل نابودی و انقراض دایناسورها بوده‌اند.

ضرر بدی شهاب سنگ
خانم هاجز که بر اثر برخورد شهاب سنگ مجروح شد.

اما نگران این مورد نباشید، چرا که در طول تاریخ ثبت شده‌ی بشر، تنها دو مورد گزارش از برخورد شهاب سنگ با انسان گزارش شده است، اولی در دولت عثمانی (شمال شرق کشور عراق کنونی) که اصابت شهاب سنگ باعث کشته شدن یک نفر و نقص عضو شخص همراه او شده است (اثبات کاملی بر این ماجرا وجود ندارد). و دومی خانم هاجز از آمریکا، که ضمن جراحت بر اثر برخورد شهاب سنگ، میلیاردر شد (خوش به حال ایشان).

مواد رادیواکتیو در شهاب سنگ

بسیاری از کاربران دنیای علوم زمین و انجمن شهاب سنگ همواره سوال می‌پرسند که آیا شهاب سنگ ها رادیواکتیو هستند و داشتن یا در دست گرفتن آن‌ها ضرر و زیان جانی دارد؟

همانطور که پیش در مقاله‌ی حقایقی درباره شهاب‌سنگ‌ها به این موضوع اشاره کرده‌ایم، شهابسنگها مقادیر بسیار ناچیزی از عناصر رادیواکتیو را در خود دارند. این مورد را از فعالیت ایزوتوپ‌های با عمر کوتاه در این سنگ‌های فضایی دریافته‌اند. اما خوشبختانه آزمایش‌ها و پژوهش‌ها نشان داده که بر خلاف سنگ اورانیوم (اورانینیت و …)، شهاب سنگ‌ها هیچ گونه ضرری برای انسان ندارند. بنابراین در دست گرفتن یا نگهداری آن‌ها در منزل کاملاً بدون خطر است.

منابع:

  • geology.com
  • wikipedia.org
  • aerolite.ir
  • usra.edu

نویسنده:

یک دیدگاه در “فواید و مضرات شهاب سنگ چیست؟

  1. محمد پاسخ

    بسیارعالی وجذاب است وقتی درمنزل چندین نمونه شهاب سنگ رانگه داری کنی این سنگها با توجه به داشتن مقداری آهن انرژی مثبتی را به انسان منتقل می‌کنند جلل خالق ازعظمت خداوند سبحان

  2. علی سیدی پاسخ

    خسته نباشید خدمت استاد عزیز و دوست داران ناشناخته ها …..استاد عزیز من سواد انچنانی ندارم و یا نطق قابل تحسینی ….ولی کارم شکار سنگ هست اونم نبخاطر پول و ثروت نه فقط برا ارامش روحی که دارم …وباید بگم از همین سنگ شهاب که خیلی ها دست کم گرفتنش ….باید بگم هیچ علمی نمیتوانه نیروی شهاب سنگ و دسته کم بگیره یا بگه تخیل هست ….من معتقد هستم هر کس شهاب سنگ داشته باشه عمرا اگه دل بکنه بفروشه از ملیارد اگهی که میبینید یکیش شهاب نیستن …اینو من لمسش کردم و دارمش

    • آری پاسخ

      من به تازگی خریدم امکانش هست از خواص این سنگ بگین . و حمل کردن این سنگ در گردنبند خطرناک نیست؟

  3. مجتبی پاسخ

    سلام استاد عزیز
    ممنون میشم تو این زمینه بهم کمک کنید من یک سنگ پیدا کردم که تمام خصوصیات یک شهاب سنگ را دارد ولی باز هم برای احتیاط میخوام مطمعن بشم از چه روشی میشه در منزل در مورد اینکه ایا این سنگ شهاب هست یا نه به نظر شما چجوری میتونم در منزل امتحان کنم ..ممنون وسپاس ‌.
    در ضمن اگر عکس یا نمونه هم بخواین میتونم براتون بفرستم

  4. الهه پاسخ

    سلام من تو دیوار دیدم مردم شهاب سنگ و برای فروش میزارن و اونم با یک قیمت بالایی .
    برام عجیب بود که اصلا چطوری متوجه میشن شهاب سنگه و دلیلی گرونیش چیه ؟ برای چی مردم میخرنش؟

  5. Pedram پاسخ

    سلام در سایت دیوار اتفاقی دیدم،قیمت ۵ میلیارد?گفتم ببینم چه خاصیتی داره که شما میفرمایید هیچ،آیا برای عشقشان به اینجور چیزها قیمت بالا می رود؟تشکر

  6. محمد پاسخ

    درسنگهای آسمانی اسراری از کائنات نهفته است که علم امروز هنوز به آن دست پیدا نکرده است

  7. yaghob پاسخ

    با سلام بر پشت یک کاشی یا ظرف چینی بدون لعاب بکش اگه خطی که میندازه قرمز بود که سنگ آهنه اگه قهوه ای یا کرم رنگ یا متمایل به قهوای انداخت بدون شک شهاب سنگه

  8. خلیلی پاسخ

    سلام خسته نباشید ممنون میشم راهنمایی کنید در مورد سنگی که بو می دهد راهنمایی کنید حالت جوشیده دارد وسطحش پر نقطه های سیاه رنگ و نقره است وخیلی براق است رنگ سنگ سبز تیره است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =