عصر زمین شناسی چیبانین

کشف آشکوب چیبانین کواترنر از روی وارونگی قطب ها

چیبانین (Chibanian) یک عصر از مقیاس زمانی زمین شناسی و یا به عبارتی یک آشکوب گاه چینه نگاری است. چیبانین به دومین بخش از دور پلیستوسن در دوره‌ی کواترنری اطلاق می‌گردد. آشکوب چیبانین بازه‌ی زمانی ۷۷۰ هزار تا ۱۲۶ هزار سال پیش را شامل می‌شود و در بین آشکوب‌های کالابرین و تارانشین قرار دارد.

تقسیم بندی دوره‌ی کواترنری
سامانه/دوره ردیف/دور اشکوب/عصر سن
(میلیون سال)
کواترنری هولوسن مگالاین ۰ ۰/۰۰۴۲
نورث‌گریپین ۰/۰۰۴۲ ۰/۰۰۸۲
گرینلندین ۰/۰۰۸۲ ۰/۰۱۱۷
پلیستوسن تارانشین ۰/۰۱۱۷ ۰/۱۲۶
چیبانین ۰/۱۲۶ ۰/۷۸۱
کالابرین ۰/۷۸۱ ۱/۸۰
گلاسین ۱/۸۰ ۲/۵۸
نئوژن پلیوسن پیاسنزین پیش از آن

دلیل تفکیک عصر چیبانین

تقسیم بندی‌های زمانی زمین شناسی از روی رخدادهای تاریخی زمین شناختی انجام می‌شود. در طول تاریخ ۴٫۵ میلیارد ساله‌ی سیاره‌ی زمین بارها جای قطب‌های شمال و جنوب مغناطیسی عوض شده است. این وارونگی‌ها از نظر آماری کاملاً بی نظم هستند. هنگامی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، اثری از آن در سنگ‌ها باقی می‌ماند. دلیل اینکه چیبانین به عنوان یک عصر شناخته شده، این است که حاوی جدیدترین وارونگی مغناطیسی می‌باشد. این وارونگی مغناطیسی در سال ۲۰۱۷ توسط گروهی از زمین شناسان ژاپنی کشف شده بود که مقاله‌ی آن نیز در eos قابل دسترسی می‌باشد.

نامگذاری عصر چیبانین

عصر چیبانین از مقیاس زمانی زمین شناسی

تا پیش از تصویب این نام در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی، این بازه‌ی زمانی و آثار آن (سنگ‌ها، فسیل‌ها، رخدادها و …) با نام پلیستوسن میانی شناخته می‌شدند. نام چیبانین از روی چیبا، مسئول یکی از دیارهای ژاپن (تقسیمات محلی ژاپن) اتخاذ شده است. این آشکوب زمین شناسی به لطف یک چینه‌ی (لایه‌ای از رسوبات) کشف شده در دیواره‌ی یک رودخانه در جنوب ژاپن معرفی شده است. همچنین این آشکوب توسط انجمن بین المللی دانش زمین شناسی (IUGS) نامگذاری و به رسمیت شناخته شده است.

دیرین مردم شناسی چیبانین

چیبانین شامل فاز انتقالی دیرین مردم شناسی (Paleoanthropology) پارینه سنگی زیرین تا میانی است. یعنی ظهور انسان خردمند (Homo sapiens) در بازه‌ی زمانی ۴۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار سال پیش. قدیمی ترین DNA شناخته شده انسان به پلیستوسن میانی یعنی حدود ۴۳۰ هزار سال پیش برمی‌گردد.

منابع: Livescience و Wikipedia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − هشت =