چرا شهر باستانی ماچو پیچو بر روی زون گسلی ساخته شده است؟

ماچو پیچو

ماچو پیچو (Machu Picchu) شهری باستانی در پرو متعلق به تمدن اینکاها می‌باشد. این شهر باستانی پربازدیدترین جاذبه‌ی گردشگری و توریستی کشور پرو است، که یکی از مهمترنی آثار تاریخی آمریکای جنوبی نیز به شمار می‌رود.

مدت هاست که این سوال باستان شناسان و معماران را به فکر فرو برده است که چرا اینکاها در قرن ۱۵ میلادی ارگ و شهر باستانی ماچوپیچو را بر فراز کوه‌های آند و بر روی یک خط الرأس باریک بنا کرده‌اند؟

پاسخ ساده‌ای که امروزه پژوهشگران علوم زمین به آن دست یافته‌اند این است که در مکان ساخت ماچو پیچو سنگ‌های بزرگ شکسته شده‌ی زیادی وجود دارد و این یعنی دسترسی آسان به مصالح ساختمانی!

تصاویر ماهواره ای و بررسی های میدانی اخیر نشان می‌دهند که چندین زون گسلی با اندازه‌های مختلف از محل کنونی ماچوپیچو عبور می‌کنند که برخی از آن‌ها با ایجاد مناطق ضعف و درنتیجه فرسایش سریعتر، باعث انحراف مسیر آبراهه‌ها و رودخانه‌ها نیز شده‌اند. از آنجایی که برخی از این گسل‌ها دارای جهت‌گیری شمال غربی- جنوب شرقی و برخی دارای امتداد شمال شرقی- جنوب غربی هستند، سنگ بستر را به قطعات X مانندی تقسیم کرده‌اند و بنابراین قطعه سنگ‌های بزرگ و مربع شکل نیز در این مکان به وفور یافت می‌شود.

شهر ماچو پیچو

همچنین وجود زون های گسلی، کانال هایی را ایجاد کرده که باعث ذخیره ی آب باران می‌شود و دسترسی به آب شرب نیز در این مکان آسان‌تر از دیگر نواحی است. همچنین وجود این کانال‌های طبیعی، به خروج سریع آب در هنگام طوفان‌ها و سیل‌ها نیز کمک فراوانی می‌کند.

دیگر شاهدی که تصادفی نبودن ساخت ماچو پیچو بر روی زون گسلی را تأیید می‌کند، ساخته شدن دیگر سکونتگاه‌های اینکاها از جمله اولانتایتامبو (Ollantaytambo)، پیساک (Pisac) و کوسکو (Cusco) بر روی محل تقاطع زون‌های گسلی است.

زون گسلی ماچو پیچو

منبع: sciencemag

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 12 =