تفاوت سنگ های قیمتی اصل، مصنوعی و بدل

همواره مشاهده می‌شود که واژگان اصل، مصنوعی و بدل به اشتباه به یک سنگ قیمتی یا نیمه قیمتی نسبت داده می‌شوند. از این رو لازم است تا پیش اینکه به حوزه‌ی گوهرسنگ‌ها وارد شویم، تعریف درستی از این عبارات را در ذهن خود ایجاد کنیم. و تفاوت هرکدام از آن‌ها را بدانیم.

گوهرسنگ اصل

گوهرسنگ اصل یا طبیعی، به گوهری گفته می‌شود که به طور کاملاً طبیعی در طبیعت تشکیل شده باشد. این مورد می‌تواند شامل بهسازی‌ها نیز باشد، چراکه همچنان خود سنگ طبیعی است.

گوهرسنگ مصنوعی

در مقاصد گوهرشناسی، لغت مصنوعی (synthetic) فقط می‌تواند برای موارد ساختگی که دارای ترکیب شیمیایی، سیستم بلوری و در نتیجه، خواص فیزیکی/نوری و ثابت‌های یکسان، همانند همتای طبیعی خود هستند، به کار برده شود (در عمل تغییرات کوچک در ترکیب، در حد ناخالصی‌ها قابل قبول است). اگرچه، چندین ماده گوهرین مصنوعی که هیچ همتای طبیعی ندارند نیز تولید شده‌اند، اما این گوهرها به درستی به عنوان محصولات مصنوعی طبقه‌بندی شده‌اند.

از آنجایی که سنتز ماده گوهرهایی که محصول جانبی فرآیند رشد بیولوژیکی هستند، یعنی گوهرهای آلی، از جمله کهربا، مرجان، شبق و … ممکن نیست، تعریف واژه‌ی مصنوعی فقط برای سنگ‌های قیمتی ساخته شده‌ی غیرآلی امکان‌پذیر است.

گوهرسنگ بدل

از طرف دیگر یک مشابه یا بدل (simultant)، می‌تواند هر ماده‌ای که دارای ظاهری مشابه سنگی که از آن تقلید شده است، باشد. اغلب یک سنگ طبیعی با رنگ مناسب، برای شبیه سازی یک سنگ قیمتی گران‌تر به کار برده می‌شود (مانند تورمالین آبی به جای یاقوت کبود).

همینطور، یک گوهر ساخته شده توسط بشر، مانند لعل مصنوعی سبز رنگ نیز ممکن است به عنوان مشابه تورمالین سبز استفاده شود. حتی گاهی، شیشه رنگی (که خمیر نیز نامیده می‌شود) به عنوان بدل یک سنگ قیمتی استفاده می‌شود. ترکیب شیمیایی و ثابت‌های قابل سنجش یک سنگ طبیعی (نظیر RI، SG و …) و بدل آن معمولاً به طور کامل متفاوت بوده و این امر شناسایی آن‌ها را ساده‌تر می‌کند.

گاهی اوقات، سردرگمی بین واژگان مصنوعی و مشابه می‌تواند به اشتباه باعث به کار بردن اصطلاح «الماس مصنوعی» برای یک سنگ مشابه الماس شود. به ویژه زمانی که این رخداد مربوط به استفاده از کرندوم مصنوعی (یا اخیراً مویزانایت) یا یک محصول مصنوعی دیگر باشد.

یک دیدگاه در “تفاوت سنگ های قیمتی اصل، مصنوعی و بدل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + پانزده =