نابودی بیش از ۶ میلیون هکتار از جنگل‌های آمازون!

تأثیر قطع بی رویه درختان در جنگل های آمازون بر تغییرات اقلیمی

اتفاقات ده سال اخیر (۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰) پیرامون تغییرات اقلیمی را می‌توان بزرگ‌ترین تهدید برای کره‌ی زمین دانست. طی این سال‌ها، زمین گرم‌ترین سال خود، بیشترین میزان ذوب یخچال‌های طبیعی، بیشترین آتش سوزی جنگل‌ها و … را تجربه کرده است. اما این بار نوبت به جنگل‌های آمازون است تا با آماری خیره کننده، بشر را واقعاً به فکر فرو برد!

براساس آخرین آمارهای منتشر شده از انجمن آماری سلطنتی (Royal Statistical Society) طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۶۲۰۰۰ کیلومترمربع از جنگل‌های آمازون بر اثر عوامل مختلفی از جمله آتش سوزی و قطع بی‌رویه‌ی درختان از بین رفته است. اگر بخواهیم برای درک بهتر این عدد آن را معادل سازی کنیم، می‌توانیم از عبارات زیر به جای مساحت تخریب شده‌ی جنگل های آمازون طی ده سال اخیر استفاده کنیم:

  • ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی، و یا
  • ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار زمین فوتبال! و یا
  • ۵٫۵ برابر مساحت کشور قطر!

عمق فاجعه با معادل سازی‌های فوق به خوبی مشخص است و نیازی به توضیح اضافه از نظر آماری نیست. جنگل‌های آمازون، دارنده‌ی لقب “ریه‌های سیاره زمین” در حال انقباض غیرقابل بازگشت هستند و این نه تنها به معنای از بین رفتن انواع گونه‌های گیاهی و جانوری و از بین رفتن محل سکونت مردم محلی منطقه است، بلکه به معنای ایجاد مسئله‌ای بزرگ برای اقلیم جهانی و در نتیجه تهدیدی برای ادامه‌ی حیات گونه‌ی بشر است.

جنگل‌های آمازون سالانه حدود ۲ میلیارد تُن کربن از اتمسفر جذب می‌کنند و این مقدار معادل ۵% انتشار جهانی سالانه‌ی کربن است. بدون آمازون، نفس کشیدن هم دشوار خواهد بود!

چه عواملی جنگل‌های بارانی آمازون را نابود می‌کنند؟

اگر قصد داشته باشیم خیلی کوتاه و مختصر به معرفی عامل اصلی این اتفاقات بپردازیم، می توانیم انگشت اشاره را به سمت کشور برزیل بگیریم. اقتصاد و جمعیت رو به رشد برزیل ایجاب می‌کند که پاکسازی جنگل‌های آمازون به منظور تبدیل آنها به زمین‌های زراعی و دامداری‌ها با سرعت بسیار بالایی انجام شود.

آتش زدن جنگل ها برای تبدیل به زمین کشاوری و دامداری

این دسته از مشاغل در کوتاه مدت به سود دهی بالایی می‌رسند و می‌توانند نیاز جمعیت رو به رشد را تا حدودی برآورده کنند. در بلند مدت اما، عدم ثبات آب و هوایی بر اثر تغییرات اقلیمی، این مشاغل را با خطراتی چون تعدد آتش سوزی‌ها و سیل‌های ویرانگر مواجه خواهد ساخت. علاوه بر این، کاهش حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی، حساسیت برخی گیاهان زراعی به دمای بالا، کمبود منابع آب و بسیاری مشکلات دیگر برای کشاورزان و دامداران در سراسر سیاره‌ی زمین ایجاد خواهد شد.

مروری بر تاریخچه‌ی جنگل زدایی در آمازون

اگرچه آمارهای فوق‌الذکر مربوط به دهه‌ی گذشته است، جنگل زدایی در آمازون پیشینه‌ی طولانی‌تری دارد. دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی را می‌توان آغازی بر روند فاجعه بار قطع درختان جنگلی دانست. این روند تقریباً ۲۵ سال ادامه داشت و در سال ۱۹۹۵ به اوج خود رسید، به طوری که تنها در یک سال ۲۹ کیلومتر مربع از جنگل‌های آمازون به طور کامل نابود شد. اگرچه از آن زمان به بعد سیر جنگل زدایی در آمازون نزولی بوده، اما از سال ۲۰۱۲ بار دیگر شتاب گرفته است.

خطر جنگل زدایی در آمازون برای ادامه حیات بشر

در یک سال گذشته نیز قطع و آتش زدن درختان جنگل به منظور تبدیل به زمین‌های زراعی و دامداری‌ها، توسط افراد محلی بسیار شایع بوده است. بنابر گفته‌ی مقامات دولتی برزیل این مورد در حال کنترل است و جای هیچ گونه نگرانی نیست!

ضرورت حفاظت از جنگل‌ها

جنگل‌های آمازون حدود ۲۰% اکسیژن جهان را تأمین می‌کنند و مقدار زیادی از دی اکسید کربن جو را جذب می‌کنند. اهمیت جنگل‌های آمازون و دیگر مناطق جنگلی کره‌ی زمین بر کسی پوشیده نیست و نابودی آن‌ها به معنای نابودی ما خواهد بود.

با وجود تخریب روز افزون جنگل‌ها و دیگر اقدامات نامناسب اسنان‌ها، هنوز هم خیلی دیر نشده است. اگر بشر تغییرات اقلیمی را جدی بگیرد، در راستای کاهش آن فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کند و توسط دولت‌ها و مردم اقدامات لازم صورت گیرد، می‌توان با این فاجعه‌ی رو به رشد مقابله کرد.

نظر شما در این باره چیست؟ چه اقداماتی را در این زمینه پیشنهاد می‌کنید؟ می‌توانید در بخش زیر دیدگاه خود را با دیگر کاربران آئرولیت به اشتراک بگذارید.

منبع: greengeeks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + هجده =