بررسی سکونت پذیری سیارات خارج از منظومه شمسی

سیاره LHS 3844b

داشنمندان هنگامی که به دنبال زندگی بر روی سیارات خارج از منظومه‌ی خورشیدی هستند، معمولاً بر سیارات سنگی که دارای ابعادی مشابه زمین هستند، تمرکز می‌کنند. اما بیشتر این سیارات، برخلاف زمین که به دور یک کوتوله‌ی زرد (خورشید) می‌چرخد، به دور کوتوله‌های قرمزی که اندازه‌ی آنها ۶۰% خورشید است، در چرخش هستند. اکنون ستاره شناسان اظهار کرده‌اند که چنین سیاراتی قابل سکونت نیستند، چرا که فاقد اتمسفر عادی هستند.

کوتوله‌های قرمز، رایج‌ترین ستاره‌های کهکشان راه شیری هستند، اما سیارات آنها جوّ مساعدی ندارند، که دلیل آن عمدتاً مربوط به تشعشعات قوی این ستاره‌ها است.

بررسی وجود جو در چنین سیاراتی بسیار دشوار است، زیرا چندین سال نوری با زمین فاصله دارند و نور آنها بر اثر تشعشع ستاره‌هایشان از بین می‌رود. اخیراً گروهی از ستاره شناسان، با استفاده از داده‌های حاصل از ۱۰۰ ساعت مشاهده توسط تلسکوپ فضایی Spitzer ناسا، که بر نور مادون قرمز برای مطاله‌ی سیاره‌ی LHS 3844b متمرکز است، در حال بررسی این سیاره هستند که قطر آن حدودا ۱٫۳ برابر قطر زمین است.

سیاره‌ی LHS 3844b، یکی از اولین سیارات کشف شده توسط ماهواره‌ی Transiting Exoplanet Survey ناسا است که در آوریل ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شده بود. این سیاره که ۵۰ سال نوری از ما فاصله دارد، یکی از نزدیکترین سیارات خارج از منظومه‌ی شمسی به زمین است؛ همچنین به خاطر سرعت زیادی که در گردش به دور خود دارد، طول هر شبانه روز آن ۱۱ ساعت است.

این گروه تحقیقاتی، روشنایی سیستم ستاره-سیاره را اندازه‌گیری کرده‌اند و با استفاده از آن، روشنایی سیاره و در نتیجه دمای این سیاره را نیز محاسبه کرده‌اند. اگر LHS 3844b دارای اتمسفر بود، سیستم‌های آب و هوایی می‌توانستند باعث انتقال گرما در اطراف این سیاره و حتی توزیع دما در سرتاسر آن شوند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این سیاره دارای ظهرهای سوزان و نیمه شب‌های بسیار سرد است، و این بدین معناست که این سیاره یا فاقد جو است و یا گردش دمایی ندارد.

البته این نتایج تنها مربوط به یک سیاره بوده است، اما به نظر می‌رسد سیارات خارج از منظومه‌ی شمسی که به دور کوتوله‌های سرخ در حرکت هستند، چندان مهمان نواز نباشند!

منبع: sciencemag