آیا کانی‌ها و سنگ‌ها بر سلامت بدن تأثیر می‌گذارند؟

اثرات کریستال تراپی گوهرسنگ بر سلامت جسمی و روانی

در مورد تأثیری که سنگ‌ها و کانی‌های مختلف می‌توانند بر سلامت جسم و روان بگذارند، نظرات مختلفی وجود دارد. حتماً شما هم تاکنون چنین جملاتی را شنیده‌اید:

  • یاقوت چاکراها را باز می‌کند
  • آمیتیست ذهن را فعال می‌کند
  • کریستال تراپی با استفاده از گوهرسنگ‌ها شیوه‌ی درمان مناسبی است
  • شیرابه‌ی فلان سنگ یا فسیل، باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود
  • و …

در اینجا یک سوال مهم پیش می‌آید: آیا این ادعاها پایه و اساس علمی دارد و یا یک شیوه‌ی بازاریابی برای فروش سنگ و کانی است؟ برای این پرسش، پاسخ کوتاهی وجود ندارد. با این وجود، در ادامه‌ی این مطلب به بررسی و پاسخ این مسئله می‌پردازیم.

به طور کلی، در ارتباط با اثرات کانی‌ها بر سلامت بدن سه دیدگاه مختلف وجود دارد:

دیدگاه اول: تأثیر قطعی کانی‌ها بر بدن

موافقین این دیدگاه، معتقدند که تمامی سنگ‌ها و کانی‌ها بر سلامت و حتی سرنوشت ما تأثیر گذار هستند. به عنوان مثال گفته می‌شود که یاقوت چاکراهای هفت‌گانه‌ی بدن را باز می‌کند؛ و یا هر ماه تولد، یک کانی خاص دارد که متولد آن ماه بایستی همواره کانی مورد نظر را به همراه داشته باشد.

دیدگاه دوم: عدم اثرگذاری کانی‌ها بر بدن

موافقین این دیدگاه، معتقدند که سنگ‌ها و کانی‌ها به هیچ وجه تأثیری بر روی انسان ندارند. آن‌ها ادعای نقش کانی‌ها بر سلامت بدن را ساخته‌ی طالع بین‌ها و گوهرفروش‌ها جهت بازاریابی و سود شخصی می‌دانند. بر اساس این دیدگاه، تأثیر کانی‌ها بر سلامت جسمی و روانی کاملاً غیرعلمی و غیرقابل قبول می‌باشد.

دیدگاه سوم: تأثیر نسبی کانی‌ها بر بدن

موافقین دیدگاه سوم، یک موضع گیری بینابینی دارند. آن‌ها معتقدند که برخی از کانی‌ها با توجه به عناصر تشکیل دهنده، می‌توانند بر جسم انسان تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، عملکرد صحیح بدن انسان، نیازمند در دسترس بودن عنصر سدیم (Na) است. بر این مبنا، خوردن نمک (کانی هالیت با فرمول شیمیایی NaCl) برای سلامت ما ضروری است. با این وجود، تأثیر پذیرفتن از کانی‌ها از راه دور (به جز رادیواکتیویته) امری غیرعلمی و اثبات نشده است.

نتیجه گیری

به طور کلی بدن انسان و بسیاری از موجودات زنده، جهت عملکرد صحیح و بدون نقص، نیازمند برخی از عناصر از جمله سدیم، آهن، روی، کلسیم، ید و … است. از آنجایی که کانی‌ها از عناصر مختلف تشکیل شده‌اند، مصرف برخی از آن‌ها می‌تواند بر سلامت جسمی اثر گذار باشد. ولی نه به این معنا که برای تأمین یک عنصر خاص در بدن، اقدام به خوردن یا استشمام سنگ‌ها کنیم! چنین عناصری عمدتاً از طریق غذاها تأمین می‌شوند. همچنین در صورت کمبود شدید یک عنصر در بدن، این مورد توسط پزشکان تشخیص داده شده و داروهای لازم تجویز می‌شود.

تأثیر عناصر و کانی‌های رادیواکتیو بر سلامت جسمی

در اینجا تنها یک مسئله باقی می‌ماند: عناصر رادیواکتیو. تا ۱۲۴ سال پیش، دانشمندان چیزی در مورد خاصیت رادیواکتیویته‌ی کانی‌ها نمی‌دانستند. و هنگامی که پدیده‌ی رادیواکتیو را کشف کردند، نمی‌دانستند که تشعشعات آن می‌تواند باعث ایجاد سرطان شود.

ماری کوری یکی از اولین کسانی بود که بر روی رادیواکتیو مطالعه‌ی علمی انجام داد. وی پس از کشف عنصر رادیوم، گردنبندی از جنس آن را به عنوان طلسم بر گردن خود آویخت. ماری کوری سرانجام در سال ۱۹۳۴ بر اثر ابتلا به سرطان خون درگذشت.

درمان سرطان رادیواکتیو تابش رادون

بعدها دانشمندان کشف کردند که رادیواکتیویته علاوه بر مضراتی که برای بدن دارد، می‌تواند فوایدی نیز برای سلامت جسمی داشته باشد. این ویژگی در دوزهای بسیار کم، تأثیر مثبتی بر روی سیستم عصبی و در نتیجه فرآیندهای فیزیولوژیکی بدن دارد. امروزه این خاصیت، در شیوه‌ی درمان اشعه‌ی رادون به کار گرفته می‌شود.

بنابراین، این احتمال نیز وجود دارد که بعدها اثرات دیگری از عناصر و کانی‌ها بر روی سلامت بدن انسان کشف شود؛ با این وجود، چیزی که در حال حاضر می‌توان گفت این است که خواص طلسم و چاکرا گشایی کانی‌ها غیرعلمی و اثبات نشده است.


نظر شما در این باره چیست؟ آیا به شفابخشی گوهرسنگ‌ها و کانی‌ها اعتقاد دارید؟ در بخش زیر می‌توانید دیدگاه خود را با دیگر کاربران «آئرولیت – دنیای علوم زمین» به اشتراک بگذارید.

منبع: Iskhak Geo

یک دیدگاه در “آیا کانی‌ها و سنگ‌ها بر سلامت بدن تأثیر می‌گذارند؟

  1. سعید پاسخ

    بلی بااینکه کسی قبول نداردولی من امتحان کردم سنگ حدیدبه انسان اعتماد به نفس میدهد قبول ندارید یک کمی ازسنک حدیدراهمراه داشته باشیدونتیجه راببینید.امتحان کنید باتشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 2 =