انرژی تجدیدپذیر چه مزایایی دارد؟

مزایای انرژی های پاک و تجدیدپذیر

اگرچه ثابت شده که انرژی تجدیدپذیر برای توسعه‌ی پایدار مطلوب است، همچنان دیدگاه‌های منفی بسیاری در مورد منابع تجدیدپذیر و پاک وجود دارد. به همین خاطر در این مقاله شش مزیت اصلی انرژی‌های تجدیدپذیر را بیان می‌کنیم.

کمک به مبارزه با تغییرات اقلیمی

تولید انرژی تجدیدپذیر گاز گلخانه‌ای منتشر نمی‌کند. از این رو چنین منابعی را می‌توان بزرگترین متحدان مبارزه با روند رو به رشد تغییرات اقلیمی و بحران‌های زیست محیطی به حساب آورد.

منابع انرژی بی نهایت

برخلاف انرژی‌های معمولی (زغال سنگ، نفت و گاز و یا انرژی هسته‌ای) منابع تجدیدپذیر هیچگاه تمام نمی‌شوند و اصطلاحاً پایدار هستند. این امر موجب می‌شود که انرژی تجدیدپذیر با چرخه‌ی طبیعت سازگار باشد. بنابراین چنین منابعی بهترین راهکار برای ایجاد یک سامانه‌ی انرژی پایدار در بلند-مدت و برای نسل‌های آینده هستند. انرژی‌های تجدیدپذیر با خطر اتمام مواد اولیه مواجه نیستند.

کاهش عدم ثبات اقتصادی

هزینه‌ی تأمین سوخت‌های فسیلی دائماً در حال تغییر است. تولید انرژی از طریق منابع تجدید پذیر بر خلاف انرژی حاصل از سوخت‌های فسیلی، قابلیت پیش‌بینی و برنامه‌ریزی بسیار بالاتری دارد.

علاوه بر این، منابع انرژی تجدیدپذیر را در هرکجای سیاره‌ی زمین می‌توان پیدا کرد. بنابراین می‌تواند استقلال مالی و عدم وابستگی به واردات سوخت‌های فسیلی را برای دولت‌ها به ارمغان آورد.

شکوفایی اقتصاد داخلی

براساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی ‌های تجدیدپذیر (IRENA)، افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر موجب ایجاد اشتغال برای افراد بسیاری خواهد شد. این آژانس پیش بینی کرده که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان به ۳۶% می‌رسد و متعاقباً موجب ایجاد ۱۵ میلیون شغل جدید در این صنعت خواهد شد. علاوه بر این، رشد ۱٫۱ درصدی اقتصاد جهانی نیز در افزایش استفاده از انرژی تجدیدپذیر برآورد شده است (معادل ۱٫۳ تریلیون دلار).

نقش سیاست در سوخت فسیلی و انرژی تجدیدپذیر

مصون از تصمیمات سیاسی

سیاست خارجی دولت‌ها یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر تأمین سوخت‌های فسیلی در جهت تولید انرژی است. از آنجایی که آب، باد، خورشید و … را نمی‌توان تحریم کرد، هیچ خطری انرژی‌های تجدیدپذیر را در آینده تهدید نخواهد کرد.

پذیرفته شده در سطح جهانی

در سال‌های اخیر، به لطف توسعه‌ی فناوری‌ها نوین هزینه‌ی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش چشمگیری یافته است. همین عامل موجب شده تا صرفه‌ی اقتادی این انرژی‌ها افزایش یابد و توسط جوامع پیشرفته مورد استقبال واقع شوند. در حال حاضر روز به روز به شمار طرفداران منابع انرژی‌های پاک افزوده می‌شود.

منبع: enel.pe

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − پانزده =