کشف یک الماس که در یک الماس دیگر آزادانه حرکت می‌کند!

وجود یک الماس معلق در یک الماس دیگر

به تازگی یک الماس بسیار نادر و غیرمعمول در معدن Yakutia در شرق روسیه کشف شده است که در واقع دو الماس است که یکی درون دیگری قرار گرفته است!

کسانی که این الماس را کشف کرده‌اند، نام آن را ماتریوشکا (Matryoshka) گذاشته‌اند که برگرفته از نام عروسکی سنتی در روسیه است، به این صورت که عروسکی در بطن عروسک دیگر قرار می‌گیرد.

طبق گفته‌ی پژوهشگران، زمان تشکیل این الماس به بیش از ۸۰۰ میلیون سال می‌رسد.

این الماس با وجود ساختار پیچیده، تنها ۰٫۱۲۴ گرم وزن دارد و حداکثر ابعاد آن ۴٫۸ × ۴٫۹ × ۲٫۸ میلی‌متر است. حجم حفره‌ای که در این الماس وجود دارد ۶ میلی‌متر مکعب است. الماس داخلی که تخت و لوحی شکل است، ۱٫۶ میلی‌متر مکعب حجم دارد؛ همچنین وزن الماس داخلی ۰٫۰۰۴ گرم برآورد شده است.

این الماس پس از کشف شدن توسط شرکت Yakutsk، در اختیار سازمان توسعه و تحقیق زمین شناسی ALROSA قرار گرفت. تاکنون آزمایشات مختلفی از جمله طیف سنجی مادون قرمز و طیف سنجی رامان (Raman) و همچنین میکروتوموگرافی اشعه ایکس بر روی این نمونه انجام شده است. با توجه به این آزمایشات، محققین فرضیاتی را برای چگونگی شکل‌گیری این الماس ارائه داده‌اند. آن ها بر این باورند که ابتدا الماس داخلی ایجاد شده است و سپس الماس خارجی به صورت احاطه کننده در اطراف آن تشکیل شده است؛ و از این طریق، یک ادخال درونگیر از نوع بسیار بزرگ (مشابه موارد میکروسکوپی) رخ داده است.

اشعه ایکس الماس نادر تو در تو

گروه تحقیقاتی که بر روی این الماس مطالعه کرده‌اند می‌گویند: “جالب‌ترین قضیه برای ما، درک چگونگی ایجاد فضای خالی بین دو الماس است. ما دو فرضیه برای این مورد داریم: طبق فرضیه‌ی اول، در گوشته‌ی زمین، یک الماس در حال تشکیل، الماس کوچکی را احاطه کرده است و پس از تشکیل به سطح زمین آمده است و قسمت درونی آن دچار انحلال شده است. طبق فرضیه‌ی دوم، یک لایه از الماس پلی کریستالی در درون الماس و به دلیل رشد بسیار سریع آن، ایجاد شده است و به طور همزمان فرایندهای گوشته‌ی زمین باعث انحلال بخش درونی آن شده است.

این پژوهشگران وجود فضای خالی در داخل الماس را عجیب‌تر از وجود الماس داخلی می‌دانند! چرا که در دیگر کانی‌ها نیز، این ادخال بدون ایجاد فضای خالی است.

منبع: alrosa