چگونه در رودخانه‌ها و نهرها طلا پیدا کنیم؟

پیدا کردن طلا در طبیعت و رودخانه

رودخانه‌ها و مسیل‌ها مکان‌های مناسبی برای پیدا کردن طلای خالص (به فرم ناگت طلا) هستند. به گفته‌ی کارشناسان، طلای نسبتاً زیادی در رودخانه‌های مناطق مختلف وجود دارد که همواره ارزش آن را دارد که برای یافتن آن‌ها دست به کار شویم. با این وجود ترک کار و زندگی با هدف پیدا کردن طلا در طبیعت، به هیچ وجه ایده‌ی جالبی نیست.

به هر حال، برای یافتن تکه‌های طلای طبیعی داشتن ابزار و اطلاعات مناسب، ضروری است. در ادامه به بیان مهمترین نکات کاربردی در این زمینه خواهیم پرداخت.

انتخاب محل مناسب برای پیدا کردن طلا

در سراسر کشور ایران هزاران رودخانه و نهر وجود دارد. اگرچه یافتن ناگت طلا تقریباً در هر جایی امکان پذیر است، با این وجود انتخاب مناسب‌ترین محل برای پی جویی طلا اولین و مهمترین مرحله است. برای اینکار بایستی رودخانه‌هایی که سرچشمه یا مسیر آن‌ها از نزدیکی معادن طلا می‌گذرند را مورد بررسی قرار دهیم. توصیه می‌شود پیش این مطالعه‌ی مطلب، مقاله‌ی چگونگی تشکیل و تشخیص سنگ طلا را مطالعه کنید.

پیدا کردن سنگ قیمتی

در کشور ایران، استان‌های تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و خراسان رضوی قطب‌های اصلی تولید طلا محسوب می‌شوند. همچنین استان‌های کرمان، خراسان جنوبی، یزد، مرکزی، همدان و قم نیز هر یک دارای ذخایر قابل توجهی از کانسارهای طلا هستند.

مهمترین معادن طلا در ایران

بزرگترین معادن طلا در ایران

معدن طلای زرشوران

معدن زرشوران در استان آذربایجان غربی و ۳۵ کیلومتری شهرستان تکاب قرار دارد. معدن زرشوران که از نوع روباز است، بزرگترین معدن طلای ایران می‌باشد که سالانه حدود ۳ تن شمش طلا تولید می‌کند.

معدن طلای موته

معدن موته در استان اصفهان و در شهرستان میمه واقع شده است. این معدن نیز همچون زرشوران از نوع روباز است. معدن موته با تولید روزانه ۱ الی ۲ کیلوگرم طلای ۱۸ تا ۲۴ عیار، یکی از مهمترین ذخایر طلای کشور محسوب می‌شود.

معدن طلای ساریگونی

معدن ساریگونی که در استان کردستان و شهرستان قروه واقع شده است، قدمت چندانی ندارد و در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسیده است. معدن ساریگونی دارای ظرفیت تولید دو تن شمش طلا در سال است که بنابر پیش‌بینی‌های انجام شده، این میزان می‌تواند به ۶ تن در سال نیز برسد.

معدن طلای آق دره

معدن آق‌دره نیز همانند زرشوران در شهرتان تکاب – استان آذربایجان غربی قرار دارد. آق دره در حال حاضر دومین معدن بزرگ طلای کشور به حساب می‌آید که سالانه حدود ۲ تن طلا تولید می‌کند.

معدن طلای زرمهر

مدن طلای زرمهر در استان خراسان رضوی، شهرستان تربت حیدریه واقع شده است. میزان تولید طلا در این معدن ۳۰۰ الی ۵۰۰ کیلوگرم در سال گزارش شده است و از ذخایر ارزشمند طلای ایران به شمار می‌رود.

معدن طلای خمین

معدن طلای خمین در استان مرکزی و شهرستان خمین قرار دارد. این معدن ذخایر بالقوه‌ی فراوانی دارد، که تاکنون آنچنان که باید و شاید مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

ابزار مناسب برای پیدا کردن طلا

ابزار و وسایل جستجو طلا در رودخانه و طبیعت

پیش از اینکه در مورد ابزار مناسب برای یافتن طلا در رودخانه بحث کنیم، بایستی نکاتی را در مورد پوشش مطلوب برای شرایط مختلف بیان کنیم. از آنجا که قرار است در میان جریان رودخانه قرار بگیریم، به همراه داشتن لباس‌هایی برای شرایط مرطوب توصیه می‌شود. داشتن جیب مناسب و امن برای قرار دادن طلاهایی که احتمالاً پیدا می‌کنیم نیز حائز اهمیت است. البته بهتر است که یک بطری که دارای درب محکم باشد را به این منظور با خود به همراه داشته باشیم. همچنین در صورتی که عمق آب کم باشد، می‌توان از چکمه‌های لاستیکی استفاده کرد.

دستگاه لایروب طلا در رودخانه
دستگاه لایروب، که برای پیدا کردن طلا در رودخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای پیدا کردن طلا در رودخانه، داشتن دو ظرف با ویژگی‌های متفاوت می‌تواند کار را بسیار ساده کند. یک ظرف کاسه مانند نسبتاً بزرگ و نه چندان عمیق یا یک بشقاب گود، و یک ظرف توری (مثلاً یک آبکش) گزینه‌های مناسبی برای این کار هستند. در برخی از کشورها، از ابزار پیشرفته‌ای به نام لایروب مکشی (suction dredge) و جعبه‌ی سنگ شویی (sluice box) استفاده می‌شود که مجموع آن‌ها را لایروب طلا می‌گویند.

چنین ابزاری در کشور ما وجود ندارد. اما چنانچه یافتن طلا در رودخانه توسط دو نفر انجام شود، می‌توان بدون داشتن دستگاه لایروب، این عمل را شبیه سازی کرد. برای اینکار، یک نفر با استفاده از یک بیلچه یا هر وسیله‌ی دیگر جریان آب را آشفته می‌کند و شخص دیگر اندکی پایین تر و در مسیر جریان، با استفاده از کاسه‌ای که پیش تر به آن اشاره شد، اقدام به جستجو می‌کند.

چگونه در رودخانه جستجو کنیم؟

نحوه یافتن طلا در رودخانه

اویل قدم برای یافتن تکه‌های طلای خالص در رودخانه، انتخاب محل مناسب است. پیچ و خم‌های رودخانه، جریان‌های فرعی و نسبتاً راکد رودخانه و بخش تحدّب که رسوبات ته‌نشین می‌شوند، محل‌های مناسب‌تری برای جستجو و پیدا کردن ناگت طلا هستند. سپس در مکان‌های گفته شده، کاسه را از رسوبات جریانی پر کنید و در ظرف آبکش بریزید. پس از بررسی محتوای ظرف آبکش، شن و ماسه‌های آن را در مسیر جریان و به گونه‌ای دور بریزید که با رسوبات بررسی نشده مخلوط نشوند.

همچنین درنظر داشته باشید که کار جستجو را بایستی از پایین دست رودخانه شروع کنید و اندک اندک مخالف مسیر جریان پیش بروید و بررسی را ادامه دهید. علاوه بر این، لازم است قبل از پر کردن کاسه، قطعات درشت سنگ کنار زده شوند تا جلوی دید و جستجو را نگیرند.

یک تکنیک بسیار مهم برای برداشت رسوبات با استفاده از کاسه این است که کاسه را در زیر رسوبات قرار دهید و با دست دیگر محیط اطراف آن را کاملاً آشفته کنید. از این طریق احتمال پیدا کردن تکه‌های طلا بیشتر خواهد بود. همچنین پس از ریختن رسوبات در ظرف آبکش، دو سه بار آبکش را به زیر آب فرو ببرید تا گل و لای از روی سنگ‌ها برداشته شود.

با تکرار روش‌های ذکر شده در بالا، چنانچه بستر رودخانه حاوی کانی طلای طبیعی باشد، می‌توان تکه‌های ارزشمندی از آن‌ها را پیدا کرد. البته برخی سنگ‌ها و کانی‌ها شباهت بسیار زیادی به طلا دارند. در مقاله‌ی تشخیص سنگ طلا، این مورد را به طور تفصیلی شرح داده‌ایم. در پایان لازم می‌دانیم تا این نکته را یادآور شویم که اینکار را صرفاً به عنوان یک عمل تفریحی و نه به دید یک شغل انجام دهید. تا اگر تلاش شما بی ثمر بود، چیزی را از دست نداده باشید.

منابع:

  • businessinsider
  • easygold.ir
  • wikipedia

یک دیدگاه در “چگونه در رودخانه‌ها و نهرها طلا پیدا کنیم؟

  1. داود پاسخ

    سلام ممنونم از مطلب خوبتون؛ سوال: ما اذربایجان شرقی هستیم کدام رودخانه طرف ما به نظرتون طلا میشه پیدا کرد

    • محسن پاسخ

      سلام طرف ما رودخانه ای هست که از کوهی که سرچشمه میگیره، یه موقعی آتشفشان بوده، آیا تو این رودخانه میشه طلا پیدا کرد؟

  2. على پاسخ

    خیلى ممنون که مطالب ارزشمندتان را در اختیار عموم میگذارید
    من بسیار دوست داشتم و برایم مثبت بود

  3. مسعود پاسخ

    از شما ممنون هستم از توضیحاتی که در مورد یافتن سنگ طلا در طبیعت دادید.

  4. مهدی پاسخ

    سلام خیلی ممنون ازااطلاعات بسیارخوب تون یک سوال دارم آیا درااستان فارس معادن طلا وجوددارد؟

  5. سعید پاسخ

    با سلام.اگر در رودخانه ای طلا پیدا کنیم صاحب آن هستیم یا مرتکب جرم شده ایم.مثلا برداشت از منابع طبیعی مثل قطع درختان جرم هست.پیدا کردن طلا در رودخانه هم میترسم شبیه قطع درختان جرم محسوب شود.نظرتون چیه؟

  6. سجاد پاسخ

    سلام.این ابزار که عکس هاش رو گذاشتید رو وارد نمیکنند تو ایران؟
    شرکت gold hog این ابزارها رو تولید میکنه.چطورمی شه بدستشون اورد

    • M.taha پاسخ

      سلام آقا سجاد وارد کردن این دستگاه با توجه به تحریمها هزینه هنگفت گاهی اوقات چندین برابر قیمت واقعی میخواد شما میتونید از یک طراح فنی ماشین آلات معدنی کمک بگیری برای ساخت من ساختم برای آهن وعناصرنادر

      • سجاد پاسخ

        اره گل گفتی..تا بیاد تو ایران،اینقدر کرایه میخوره،بعد به دلار دوبله سوبله حساب میکنم.شخصی باید آشنا شما باشه تا از ترکیه وارد کنه

  7. علی پاسخ

    سلام. با تشکر من در رودخانه روستای خودمان روزی ۳ یا ۴ گرم طلا با این روش پیدا میکنم خیلی مطالب شما کمک کرد واقعا متشکرم….

    • محمد پاسخ

      سلام ،داداش واقع پیدا میکنی،لطفا کمک کن مظور راهنمایی کن ما هم روش رو یا بگیریم،چون من تو روستایی هستم که دو تا رود خانه دایمی داره.ممنون میشم داداش

  8. محمد پاسخ

    سلام در مورد رودخانه های استان کرمان بمن می گید کجاهاش میشه ناگت طلا پیدا کرد.

  9. رضا پاسخ

    سلام، اطلاعات خوب وجامعی بود، ممنون و دستتون درد نکنه…..اگه ممکنه روش پیداکردن طلا در کوه رو هم توضیح بدین،چون من اکثرا کوه پیمایی میکنم. باسپاس فراوان.

  10. رحمت قلی زاده دره شیب پاسخ

    ما یه گاو داریم که بعد از صحرا رفتن همیشه یه جا بسته میشه و نشخوار میکنه، حالا جاش زرد شده بنظر شما می تونه طلا باشه ؟

    • طلایاب پاسخ

      اره حتما طلاست
      چون بدن گاوها در سال چندین کیلو طلا تولید و دفع میکنه
      پس تمام تاپاله هارو به روشی که تو مقاله گفته شده شستشو بده و از طلای ناب لذت ببر
      خوش به حالت معدن طلا پیدا کردی

      • حامی پاسخ

        دمت گرم عالی جوابشو دادی…حال کردم..شعور نداره..یکی نیست بگه اینقدر بیشعور و اهمیت نداره واست.پ چرا تمام مطلب و نظرات رو خوندی

  11. ملکی پاسخ

    احتمال داره در رودخانه های جنوب شرقی ایران عزیزمون
    بین استان بلوچستان و کرمان طلا پیدا کرد؟
    معدن مس، کرومیت به تعداد بالا فعال هستند
    ممنونتون میشم محبت کنید جوابی بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + دو =