طلا را در چه سنگ‌هایی می‌توان پیدا کرد؟

یافتن طلا در سنگ ها

طلا در طبیعت اغلب در مقادیر بسیار کم و در ترکیب با دیگر سنگ‌ها پیدا می‌شود. جویندگان حرفه‌ای طلا، در طبیعت به دنبال طلا نمی‌گردند! بلکه در جستجوی سنگ‌ها و ساختارهایی هستند که می‌توانند حاوی عنصر یا کانی طلای طبیعی باشند.

کوارتز

پیدا کردن طلا در سنگ کانی کوارتز

طلا در بیشتر مواقع با کانی کوارتز همراه است. هنگامی که کوارتز در مناطق محتمل طلا پیدا شود، احتمال یافتن طلا در آن منطقه نیز وجود خواهد داشت. کوارتز ممکن است به صورت سنگ‌های کوچک در بستر رودخانه‌ها و یا در اندازه‌های نسبتاً درشت در درز و شکاف‌های صخره‌ها مشاهده شود. ظاهر بلورین و معمولاً شفاف کوارتز با جلای شیشه‌ای باعث می‌شود که پیدا کردن و تشخیص آن در محیط‌های مختلف نسبتاً آسان باشد.

پیدا کردن سنگ قیمتی

آبرفت‌ها

آبرفت‌ها، نهشته‌هایی از کانی‌های شسته شده و رسوبات تجمع یافته در مسیر جریان آب هستند. با شسته شدن و یا به عبارتی فرسایش آبی طلا و دیگر کانی‌های در برگیرنده‌ی آن، تکه‌های کوچک طلا در در مسیر رودخانه حمل می‌شوند و می‌توانند در مکان مناسب نهشته شوند. از آنجایی که طلا یک عنصر چگال (سنگین وزن) است، معمولاً در بخش زیرین چنین رسوباتی ته نشین می‌شود.

سنگ‌های آذرین نفوذی

پیدا کردن طلا در سنگ آذرین درونی

سنگ‌های آذرین نفوذی هنگامی تشکیل می‌شوند که جریان ماگما راه خود را به درون لایه‌ها و درز و شکاف‌های درونی زمین پیدا کند. این سنگ‌های نفوذی در برابر هوازدگی پایداری نسبتاً بالایی دارند و بنابراین به سادگی فرسایش نمی‌یابند. این مورد باعث می‌شود که سنگ‌های دربرگیرنده‌ی توده‌ی نفوذی سریع‌تر از سنگ‌های نفوذی فرسایش یابند. در نتیجه پس از فرسایش، در جای خود باقی می‌مانند و در سطح زمین مشاهده می‌شوند. در چنین حالتی ذرات طلا که در برابر هوازدگی مقاوم هستند، در جای خود باقی می‌مانند و دیگر مواد و کانی‌های دربرگیرنده به مرور زمان بر اثر هوازدگی کنار می‌روند.

گسل‌ها

پژوهش‌هایی نیز انجام شده که نشان دهنده‌ی نقش احتمالی زمین‌لرزه‌ها در تشکیل کانسارهای طلا است. بر این  مبنا، تبخیر آب سرشار از مواد معدنی از جمله سیلیس و طلا درون شکستگی‌های گسلی، عناصری را بر جای می‌گذارد که طلا نیز در آنها حضور دارد. هنگامی که زلزله رخ می‌دهد، بر اثر حرکت گسل آب تا عمق چند کیلومتری از سطح زمین نفوذ می‌کند. شرایط دما و فشار در عمق زمین به گونه‌ای است که تبخیر ناگهانی آب را به همراه دارد. بر اثر این تبخیر، سیلیس به کوارتز تبدیل می‌شود و طلا نیز به صورت رگه‌هایی در آن باقی می‌ماند.

منابع:

  • geology.com
  • minerals.net
  • sciencing.com

یک دیدگاه در “طلا را در چه سنگ‌هایی می‌توان پیدا کرد؟

  1. میترا پاسخ

    من دو تا سنگ دارم که شبیه سنگ طلاست چطور متوجه بشم که سنگ طلا هست یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =