آیا دایناسورها با همدیگر و در یک زمان زندگی می‌کرده‌اند؟

فسیل اسکلت استگوساروس ژوراسیک

دایناسورها (Dinosaurs) که از حدود ۲۳۰ میلیون سال پیش تا ۶۵ میلیون سال پیش (نزدیک به ۱۶۵ میلیون سال) بر سیاره‌ی زمین فرمانروایی میکرده‌اند، همگی حیات خود را در قاره‌ی پانگه‌آ که در آن زمان (دوره ی تریاس) مجموع کل خشکی‌های کره‌ی زمین بوده، آغاز کرده‌اند.

این موجودات که امروزه منقرض شده‌اند، میلیون‌ها سال پس از پیدایش و بر اثر جدایش صفحات تکتونیکی، از نظر جغرافیایی از یکدیگر جدا شده‌اند و هرکدام از آن‌ها در قاره‌ای، راه تکامیل خویش را پیموده است.

جامعه‌ی بزرگ دایناسورها علاوه موقعیت مکانی، در زمان‌های مختلفی نیز می‌زیسته‌اند؛ عصر دایناسورها (دوران مزوزوئیک یا میانه‌زیستی) شامل سه دوره‌ی متوالی تریاس، ژوراسیک و کرتاسه بوده است. در هریک از این دوره ها، گونه‌های مختلفی از دایناسورها زندگی می‌کرده‌اند؛ به عنوان مثال، گونه‌ی استگوساروس (Stegosaurus) (تصویر بالا) که حیات آن به دوره‌ی ژوراسیک برمی‌گردد، حدود ۸۰ میلیون سال پیش از پیدایش گونه‌ی تیرانوسوروس (Tyrannosaurus) (تصویر پایین) که در دوره‌ی کرتاسه می‌زیسته، منقرض شده است.

فسیل اسکلت تیرانوسوروس کرتاسه

در حقیقت، فاصله‌ی زمانی بین استگوساروس و تیرانوسوروس، بزرگتر از فاصله‌ی زمانی بین تیرانوسوروس و بشر بوده است!

نظر شما در مورد دوران باشکوه دایناسورها چیست؟ آیا ممکن است بار دیگر این موجودات دوست داشتنی پا به عرصه‌ی حیات بگذارند؟ آیا پرندگان و خزندگان امروزی، بازمانده و تکامل یافته‌ی دایناسورها هستند؟ در زیر می‌توانید دیدگاه خود را با دیگر کاربران آئرولیت به اشتراک بگذارید.

جدول زمان حیات و انقراض دایناسورها

جدول شماتیک زمان حیات و انقراض گونه‌های دایناسورها

منبع: USGS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 3 =