۲۰ حقیقت جالب در مورد الماس که باید بدانیم

این مطلب شما را با ۲۰ حقیقت جالب در مورد کانی الماس آشنا می‌کند. پس با آئرولیت همراه باشید.

سخت ترین ماده‌ی طبیعی

الماس با سختی ۱۰ در مقیاس موهس (با تلفظ موس)، سخت ترین ماده‌ی “طبیعی” است. الماس به قدری سخت است که برای برش دادن آن فقط می‌توان از ابزاری که با الماس ساخته شده استفاده کرد.

سختی کانی الماس در مقیاس موهس
کانادا پیشرو در تولید آینده صنعت الماس

کانادا: پیشرو در تولیدات آینده‌ی الماس؟

اولین معدن الماس باکیفیت کانادا در اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی آغاز به کار کرد. از آن پس برخی از معادن الماس در کانادا به برترین تولید کنندگان الماس در دنیا تبدیل شدند. احتمال می‌رود که در آینده‌ی نه چندان دور نیز این کشور به قطب اصلی الماس در جهان تبدیل شود.

آمریکا: بزرگترین مشتری الماس

ایالات متحده‌ی آمریکا به عنوان بزرگترین خریدار سنگ‌های قیمتی و بخصوص الماس شناخته می‌شود. این کشور در سال ۲۰۱۴ حدودا ۲۲٫۵ میلیارد دلار سنگ قیمتی خام (راف) خریداری کرده است؛ یعنی حدود ۳۵% از کل تولیدات معادن جهان.

آمریکا بزرگترین مشتری الماس
تنها معدن عمومی الماس در جهان

تنها معدن عمومی الماس

فقط یک معدن الماس در جهان وجود دارد که برداشت از آن برای همه‌ی مردم آزاد است؛ این معدن در پارک ایالتی آرکانزاس قرار دارد و هر شخص به ازای چند دلار، اجازه‌ی ورود به آن و جستجو برای الماس به مدت یک روز را خواهد داشت. شخص یابنده‌ی الماس در این معدن، می‌تواند آن را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ی اضافی برای خود نگه دارد. این معدن، تنها معدن الماس در کشور آمریکا است. بنابراین می‌توان گفت تمامی معادن الماس در کشور آمریکا عمومی هستند!

هند: اولین تولید کننده‌ی تجاری الماس در جهان

هندی‌ها بیش از ۲۴۰۰ سال پیش الماس را در خاک کشور خود کشف کردند و از آن پس بزرگترین تولید کننده و صادر کننده‌ی الماس در جهان بوده‌اند. هندوستان تا پیش از اکتشاف معادن الماس در آمریکای جنوبی در سال ۱۷۳۰ میلادی، بر صنعت الماس حاکم بوده است.

هند، اولین تولید کننده تجاری الماس در جهان
چهار حرف C در ارزش الماس

چهار حرف C در ارزش الماس!

ارزش الماس را وزن بر حسب قیراط (Carat)، میزان وضوح (Clarity)، رنگ (Color) و کیفیت تراش (Cut) تعیین می‌کند. الماس‌ها اکثراً محدوده‌ی رنگی بین شفاف تا زرد و قهوه‌ای دارند. هرچه الماس شفاف‌تر باشد نشان از درجه‌ی خلوص بالاتر آن و در نتیجه قیمت بالاتر آن دارد.

الماس فضایی

الماس‌های فضایی واقعیت دارند. این الماس‌ها در برخی از شهاب سنگ‌ها یافت شده‌اند؛ به نظر می‌رسد چنین شهاب سنگ‌هایی در اثر برخورد با زمین تحت فشار کافی قرار گرفته‌اند و در میان خود کربن را به الماس تبدیل کرده‌اند.

الماس فضایی
الماس های رنگی

الماس‌های رنگی

درست همانند دیگر سنگ‌های قیمتی، الماس نیز می‌تواند بر اثر ناخالصی، حرارت و یا تابش رنگ‌های مختلفی داشته باشد. الماس‌ها می‌توانند به رنگ‌های مختلفی از جمله زرد، قهوه‌ای، صورتی، سبز، نارنجی و حتی سیاه نیز دیده شوند. نیتروژن در سنگ‌ها رنگ زرد و تابش نیز می‌تواند رنگ سبز را ایجاد کند. تابش همراه با حرارت می‌تواند بسته به شرایط هر رنگی را ایجاد کند.

الماس‌های هشت وجهی

بسیاری از الماس‌های خام و بُرش نخورده، اشکال هندسی خاصی دارند. بیشترین شکل هندسی که در الماس‌های خام دیده می‌شود، ساختار هشت وجهی است. این فرم دقیقاً مشابه دو هرم چهار وجهی است که از ته به یکدیگر چسبیده باشند و یک شکل هندسی واحد را تشکیل دهند.

الماس هشت وجهی
شرایط تشکیل الماس

گوهر حرارت و فشار

الماس یک کانی است که در شرایط دما-بالا، فشار-بالا تشکیل می‌شود. این کانی هرگز به صورت طبیعی در سطح زمین و یا در عمق‌های کم تشکیل نمی‌شود. شرایط مناسب برای تشکیل الماس بایستی از نظر حرارت و فشار مشابه عمق ۱۵۰ کیلومتری از سطح زمین باشد.

الماس برای حفاری

حفاری چاه‌های عمیق جهت برداشت آب، نفت و گاز و همچنین حفاری تونل‌ها نیازمند مته‌های سخت است. برای این منظور الماس‌های کوچک در سطح مته‌های حفاری تعبیه می‌شوند. الماس به عنوان سخت‌ترین کانی، قادر به خرد کردن هر نوع سنگی است.

استفاده از الماس در مته حفاری
الماس و گرافیت پلی مورف های کربن

پلی مورف‌های کربن

پلی مورف به معنی اشکال مختلف است. الماس و گرافیت (مورد استفاده در نوک مداد سیاه) پلی مورف‌های کربن هستند. هردوی این کانی‌ها از کربن تشکیل شده‌اند ولی خصوصیات کاملاً متفاوتی دارند. این خصوصیات در نتیجه‌ی ساختارهای کریستالی مختلف و انواع مختلف پیوندهای بین اتم‌های کربن ایجاد می‌شوند.

تیغه‌های الماسی

از الماس‌ها برای ساختن تیغه‌های اره جهت بُرش بتن، سنگ، آجر و حتی سنگ‌های قیمتی استفاده می‌شود. الماس‌های کوچک بر روی لبه‌های تیغه‌های مدور نصب می‌شوند و با چرخش تیغه، عمل برش انجام می‌شود.

اره الماسی
استفاده از الماس مصنوعی در صنعت

الماس مصنوعی در صنعت

بشر از حدود ۷۰ سال است که قادر به ساخت الماس شده است. در ابتدا هزینه‌ی ساخت الماس مصنوعی بسیار بالا بود؛ اما در حال حاضر سالانه بیش از ۱۰۰ تُن الماس به طور آزمایشگاهی تولید می‌شود. بیشتر این الماس‌ها در کارهای صنعتی از جمله ابزارهای ساینده و بُرنده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بزرگترین کانسار الماس

بزرگترین کانسار شناخته شده‌ی الماس، دهانه‌ی برخوردی Popigai در روسیه است. این دهانه که از نظر بزرگی چهارمین دهانه‌ی برخوردی در کره‌ی زمین محسوب می‌شود، بر اثر برخورد یک شهاب سنگ عظیم با زمین ایجاد شده است. کیفیت الماس‌های این منطقه برای کارهای صنعتی مناسب است.

دهانه برخوردی Popigai بزرگترین کانسار الماس
الماس، تنها گوهر تک عنصر

گوهر تک عنصر

ترکیب شیمیایی الماس بسیار ساده است؛ الماس فقط از عنصر کربن تشکیل شده است. الماس، تنها سنگ قیمتی است که فقط از یک عنصر تشکیل شده است (زیبایی در سادگی است ?). البته ممکن است مقدار بسیار کمی از دیگر عناصر نیز در الماس وجود داشته باشد، که به آن ناخالصی می‌گویند و این ناخالصی‌ها می‌توانند به الماس رنگ‌های مختلف ببخشند.

الماس مصنوعی به عنوان جواهر

بشر با موفقیت توانسته است الماس آزمایشگاهی بسیار با کیفیت تولید و در تهیه‌ی جواهرات از آن استفاده کند. گاهی کیفیت این الماس‌ها به گونه‌ای است که هیچ گوهرشناسی تنها با مشاهده قادر به تشخیص مصنوعی بودن آن‌ها نیست و فقط با انجام آزمایش می‌توان آن‌ها را از نمونه‌های طبیعی تشخیص داد.

الماس مصنوعی به عنوان جواهر
رکورد گرانترین الماس راف خام

رکورد بالاترین قیمت الماس راف

بالاترین قیمتی که تاکنون برای یک الماس خام پرداخت شده، ۳۵٫۳ میلیون دلار بوده است. بزرگترین شرکت جواهرات در هنک کنگ در سال ۲۰۱۰ این الماس ۵۰۷ قیراطی (حدود ۱۰۱ گرم) را خریداری کرد. از این الماس که Cullinan Heritage (به معنای میراث Cullinan که نام معدنی است که این الماس در آن پیدا شده است) نامگذاری شده، ۲۴ الماس کوچکتر ساخته شده است.

معدنِ الماس‌های معروف جهان

بیشتر الماس‌های معروف جهان از معدن Cullinan در ایالت گاوتنگ در کشور آفریقای جنوبی یافت شده‌اند. الماس‌های این معدن دارای اندازه‌ی بزرگ هستند و شفافیت بسیار خوبی دارند.

معدن الماس Cullinan
سندان الماسی

سندان الماسی

الماس‌ها در فشار بسیار زیاد شکل می‌گیرند و همین امر باعث می‌شود تا در چنین محیطی پایدار باشند. دانشمندان هنگامی که بخواهند یک جسم کوچک را تحت فشار بسیار بالا قرار دهند، جسم را بین دو الماس کوچک قرار می‌دهند و با دستگاه پرس فشار می‌دهند. سندان، بنا به تعریف لغت نامه‌ی دهخدا ابزاری است که آهنگران و مسگران بر آن چیزها کوبند.

منبع: Geology.com

یک دیدگاه در “۲۰ حقیقت جالب در مورد الماس که باید بدانیم

  1. احمد پاسخ

    چگونه تشخیص بدهیم الماس اصل راوآیادستگاه مخصوصی هست برای تشخیص الماس؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + دوازده =