ایجاد حباب های انفجاری بزرگتر از استادیوم توسط آتشفشان زیر آب

آتشفشان بوگسلف در آلاسکا

بنابر گزارش محققان در مجله‌ی علوم زمین طبیعی (Nature Geoscience)، دو سال پیش یک آتشفشان در جزایر الیوشن (Aleution) در آلاسکا حباب‌های غول پیکری از گاز را در آب ایجاد کرد که برخی از آن‌ها بزرگتر از استادیوم ملی ۳۱۰ متری سنگاپور بودند (این استادیوم، بزرگترین بنای گنبدی شکل ساخت بشر است!).

این آتشفشان که به بوگُسلُف (Bogoslof) معروف است، در عمق ۱۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد؛ همچنین بقایای فوران‌های گذشته، یک تالاب بخار بر روی سطح آب ایجاد کرده است. از نظر تاریخی، در بوگسلف و دیگر آتشفشان‌های زیردریایی، خروج حباب‌های سیاه رنگ و غول پیکر قبل از فوران آتشفشان توسط کشتی‌ها گزارش شده است. اما با وجود خطرناک بودن این حباب‌های انفجاری، تاکنون آنچنان که باید و شاید مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند.

بنابراین، پژوهشگران با استفاده از میکروفون‌های فرکانس پایین (فروصوت) در ۵۹ کیلومتری جنوب بوگسلف، این آتشفشان را مورد مطالعه قرار داده‌اند. محققان پس از مطالعه دریافتند این آتشفشان مدت زمان ۹ ماه بیش از ۷۰ بار فوران کرده است و هربار چند ثانیه پیش از فوران صدایی شبیه غرّش ایجاد شده است! این صداها همراه با لرزش‌هایی بوده‌اند و همانطور که مدل‌های کامپیوتری نشان می‌دهند، منشأ این غرش و لرزش ها، کش آمدن و منبسط شدن و سپس فروکش کردن حباب‌ها است.

فوران آتشفشان انفجاری بوگسلف زیر دریا

حباب‌های ایجاد شده توسط بوگسلف هنگامی که گدازه به آب برخورد می‌کند و سرد می‌شود، شکل می‌گیرند و بر روی دریچه‌ی آتشفشان یک کلاهک ایجاد می‌کنند. همچنین قطر بزرگترین حباب به حدود ۴۴۰ متر می‌رسد. این حباب‌ها که حاوی بخار آب، دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد هستند، کلاهک را به سمت بیرون می‌رانند، تا اینکه غشای سنگ‌های آتشفشانی و آب فروکش می‌کند و یک تپه‌ی فورانی را شکل می‌دهد.

منبع: sciencemag