انکار گرمایش جهانی

دروغ تغییرات اقلیمی

جالب است که برخلاف شواهد فراوانی که برای افزایش دمای کره زمین وجود دارد، افرادی مصمم هستند که این تغییرات اقلیمی را انکار کنند و به این منظور طی سال‌های گذشته تلاش فراوانی کرده‌اند.

در این مطلب برخی از ادعاهای گمراه کننده‌ی آن‌ها و توضیحات مربوطه آمده است:

بهانه‌های شکاکان گرمایش جهانی

گرم شدن زمین متوقف شده است!

شاید دمای بالای سال اخیر که رکورد گرم ترین سال زمین طی مدت زمان ثبت جهانی دما، به این ادعا خاتمه دهد. واحد تحقیقات آب و هوایی دانشگاه انگلیای شرقی یکی از سه سازمانی است که داده‌های دمای سطح زمین را گردآوری می‌کند. اگر تنها به داده‌های آن‌ها نگاه کنید، چنین به نظر می‌رسد که انگار سال ۱۹۹۸ کمی گرم‌تر از سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ بوده است. برخی از مفسران این موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند و آن را دلیلی بر توقف گرم شدن سیاره زمین می‌دانند. اما این موضوع تنها مربوط به دمای سطح خشکی و هوا است و تصویر کاملی را ارائه نمی‌کند. وقتی که به دمای خشکی، هوا و دریاها با هم نگاه کنیم، متوجه روند رو به رشد دمای زمین می‌شویم. و اگر به میانگین دماهای دو-سه دهه‌ی اخیر نگاه کنیم، افزایش چشمگیر دما طی این بازه کاملاً مشهود خواهد بود.

نمودار افزایش دمای زمین
نمودار تغییرات میانگین دمای زمین

جهان در بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۰ خنک شده است!

این موضوع صحت ندارد، اما حاوی یک نکته جالب است. روند گرم شدن جهانی بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۰ به دلیل پدیده‌ی شناخته شده‌ی «تیرگی جهانی» متوقف شده بود. تیرگی جهانی (به انگلیسی: global dimming) به این سبب رخ داد که یک ماده آلوده کننده صنعتی به نام غبار سولفات تا حدی جلوی پرتوی خورشید را می‌گرفت و باعث کم شدن پرتویی می‌شد که به زمین می‌رسید. این اتفاق مدتی ادامه داشت تا اینکه افزایش گازهای گلخانه‌ای که از قضا با افزایش آلاینده‌های سولفاتی ناشی از نیروگاه‌ها همراه بود، در نهایت موجب برطرف شدن این تیرگی شد و دما دوباره شروع به بالا رفتن کرد.

مقیاس‌های اندازه‌گیری دما خطا دارند یا دستکاری شده‌اند!

تحریف یا تغییر داده‌ها از بیش از ۷ هزار ایستگاه اندازه‌گیری و ماهواره که به سازمان‌های مختلف تعلق دارند، نیاز به توطئه‌ی گسترده‌ای دارد که روی فیلم‌های جیمز باند را سفید می‌کند! در هر حال، در سال ۲۰۱۰ گروهی از مفسرین ادعا کردند که برخی از ایمیل‌های هک شده واحد تحقیقات آب و هوایی دانشگاه انگلیای شرقی، حاوی دلایلی مبنی بر وجود چنین توطئه‌ای است. سه گروه بازرسی مستقل و مجزا با دقت زیاد ایمیل‌ها را بررسی کردند و هیچ دلایلی نیافتند جز چند مورد که دانشمندان ادب را در مورد همکاران خود رعایت نکرده بودند و از برخی از اصطلاحات نامناسب استفاده کرده بودند و از درخواست‌های بی پایان عمومی برای اطلاعات گلایه کرده بودند (درست مانند هر ایمیل دیگری از هر اداره دیگر). با این حال، این کار یک نتیجه‌ی مثبت در بر داشت: از آن زمان به بعد، برای جلوگیری از طرح چنین اتهام‌هایی، داده‌های خام بیشتری در اختیار عموم قرار گرفت.

بزرگترین منکر تغییرات اقلیمی
دونالد ترامپ -رئیس جمهور سابق آمریکا- بزرگترین منکر تغییرات اقلیمی

هم‌اکنون هوای زمین سرد است!

اگرچه میانگین دمای جهانی در حال افزایش است، اما این بدان معنی نیست که همه جا به یک نسبت گرم می‌شود. سیستم آب و هوای جهانی پیچیده است؛ برخی از مکان‌ها زودتر از بقیه جاها گرم می‌شوند، و حتی ممکن است برخی از مناطق بسته به نحوه تغییر جریان‌های اقیانوسی سردتر شوند. همچنین تفاوت مهمی بین آب و هوا و اقلیم وجود دارد. تغییر اقلیم یک روند تدریجی و فرایند بلند مدت است؛ اما آب و هوا به تغییرات کوتاه مدت و روزانه مربوط می‌شود که بر اثر جریان‌های محلی باد، تبخیر، جریان‌های اقیانوسی و … ایجاد می‌شود. بنابراین وضع آب و هوا بسیار آشفته‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر از وضعیت اقلیم است.

چند هفته هوای سرد در یک نقطه، چیز زیادی از تغییر دمای جهان در بلند مدت به ما نمی‌گوید. به همین دلیل است که ما به داده‌های گردآوری شده ظرف چند دهه در ایستگاه‌های هواشناسی متعدد نیاز داریم تا بتوانیم درباره‌ی تغییرات اقلیمی نتیجه‌گیری کنیم. این اندازه‌گیری‌ها به ما می‌گویند که به ازای هر سرمای غیرمعمول در نقطه‌ای از کره زمین، چندین گرمای غیرمعمول در جایی دیگر وجود دارد و روند کلی به سمت گرم شدن است.

منبع: کتاب راهنمای تغییرات اقلیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =