قیمت شهاب سنگ چقدر است؟

قیمتگذاری و خرید و فروش شهاب سنگ

یکی از بزرگترین مشکلات یابنده‌های شهابسنگ‌ها و همچنین کلکسیونرها، تعیین قیمت شهاب سنگ است. همواره این سوال پیش می‌آید که شهاب سنگ من چقدر می‌ارزد؟ و یا قیمت شهاب سنگ‎ها چقدر است؟ حتی نگارنده‌ی این مقاله طی یک ماه گذشته ده‌ها پرسش با موضوعات مختلف خرید و فروش شهاب سنگ و نحوه‌ی قیمتگذاری آن‌ها دریافت کرده است.

برخلاف سایر سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، شهاب سنگ‌ها قیمت مشخصی ندارند. اما عوامل بسیاری در تعیین ارزش و قیمتگذاری آن‌ها دخیل هستند. این مورد تا حدود زیادی برای الماس نیز صدق می‌کند؛ با این تفاوت که کمیاب بودن الماس، کاربرد پذیری بالای آن و همچنین تقاضای بازار مصرف موجب می‌شود تا تعیین قیمت و داد و ستد الماس‌ها راحت تر باشد. از طرفی الماس با داشتن بازار هدف بزرگتر و سودآوری بیشتر، توجهات بیشتری را به خود جلب کرده و در نتیجه با ابهامات کمتری مواجه است.

انجمن شهاب سنگ ایران

به هر حال پیش از این که به فکر خرید و فروش شهاب سنگ باشید، پیشنهاد می‌کنیم، به دو مقاله‌ی قبلی در زمینه‌های روش‌های شناسایی شهاب سنگ‌ها و طبقه‌بندی انواع شهاب سنگ نگاهی بیاندازید. شناخت اولیه از چیستی سنگ‌های آسمانی اولین و مهمترین قدم در این راه است. همچنین اگر به دنبال ماجراجویی یافتن شهاب سنگ هستید و قصد آغاز شکار شخانه‌ها را دارید، توصیه‌ی ما این است که به مقاله‌ی چگونگی پیدا کردن شهاب سنگ توجه ویژه‌ای داشته باشید.

شیوه قیمتگذاری شهاب سنگ

شهاب سنگ‌ها مانند دیگر سنگ‌های قیمتی و کلکسیونی، با وزن سنجیده می‌شوند. جامعه‌ی جمع‌آوری شهاب سنگ‌ها از واحدهای اندازه‌گیری متریک نظیر گرم و کیلوگرم برای تعیین وزن شهاب سنگها استفاده می‌کند. همچنین سیستم اندازه‌گیری ابعاد شهابسنگ‌ها بر حسب سانتی‌متر و میلی‌متر است.

خرید و فروشی شهاب سنگ

همانند اکثر اشیاء با ارزش و کلکسیونی، قیمت شهاب سنگ نیز توسط عوامل مختلفی تعیین می‌شود. این عوامل شامل اندازه، نوع، ترکیبات شیمیایی و ساختار، کمیابی (جدول فراوانی شهاب سنگ بر اساس نوع)، منشأ، میزان حفظ شدگی (تأثیرات فرسایش و …) زیبایی و جذابیت ظاهری می‌شود. مجموعه‌ی این عوامل می‌تواند میزان تقاضای هر نوع از شهاب سنگ را تعیین کند. بنابراین هرچه شهاب سنگ بیشتر جلب توجه کند، قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

یکی از نکات حائز اهمیت درباره‌ی شهاب سنگ‌ها این است که اگر یک شهابسنگ در نوع خود بسیار خاص و بدیع باشد، جوامع علمی به هر قیمتی خواستار همه یا بخشی از آن خواهند بود. چراکه ارزش علمی نمونه‌های کمیاب شهاب سنگ‌ها بسیار بالاتر از ارزش کلکسیونی آن‌ها است. چنین شهاب سنگی پس از اینکه در آزمایشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، طبقه‌بندی می‌شود و مازاد آن به عنوان یک کالای تجاری به فروش گذاشته می‌شود.

استفاده از شهاب سنگ و چوب در ساخت جواهرات
استفاده از شهاب سنگ و چوب در ساخت جواهرات غیرزمینی

قیمت انواع شهاب سنگ

قیمت شهاب سنگ در کشورهای مختلف، تفاوت زیادی دارد. همانطور که پیشتر گفتیم، قیمت شهاب سنگ را عوامل مختلفی تعیین می‌کند. در اینجا قیمت برخی از انواع شهاب‌سنگ‌ها بر حسب دلار به ازای گرم در فروشگاه‌های معتبر شهاب سنگ را بیان می‌کنیم.

قیمت شهاب سنگ‌های سنگی

شهاب سنگ‌های سنگی (آئرولیت‌ها) دارای بیشترین فراوانی در بین شهاب سنگ‌ها هستند. در میان این گروه، دسته‌ی کندریت‌ها بیشترین فراوانی و بنابراین کمترین قیمت را دارند.

قیمت شهاب سنگ کندریت

قیمت و فروش شهاب سنگ کندریت

خریداران واسطه، شهاب سنگ‌های سنگی کندریتی را به قیمت “نیم دلار به ازای هر گرم” و حتی کمتر از آن را از یابندگان غیرحرفه‌ای (عمدتاً عشایر و صحرانشین‌ها) خریداری می‌کنند. در این شرایط، چنانچه فروشنده وانمود کند که از فروش شهاب سنگ خود منصرف شده است، به احتمال زیاد پیشنهاد بهتری از سوی خریدار دریافت می‌کند.

البته قیمتی که گفته شد، نرخ پایه‌ی این شهاب سنگ‌ها است. کندریت‌هایی که ظاهر زیبا، پوسته گداخته و خطوط جریان داشته باشند و همچنین هوازدگی کمتری متحمل شده باشند، قیمت‌های به مراتب بالاتری دارند. همچنین کندریت‌های کربنی قیمت نسبتاً بالاتری دارند. در هر صورت ارزش شخانه‌های کندریتی (به غیر از نمونه‌های نادر) کمتر از ۲۰ دلار بر گرم است.

قیمت شهاب سنگ آکندریت

نوع دیگر شهاب سنگ‌های سنگی که به آنها غیرکندریت یا آکندریت گفته می‌شود، کمیاب‌تر از کندریت‌ها هستند و بنابراین جزء شهاب سنگهای قیمتی محسوب می‌شوند. مهمترین عامل تعیین کننده در قیمت این شهاب سنگ‌ها منشأ آن‌ها است. با توجه به ارزش مطالعه‌ی علمی بالای این گروه، میزان تقاضا و در نتیجه بهای پرداختی بابت آن‌ها نیز بیشتر است. اکثر آکندریت‌ها قیمتی بین ۳۰ تا ۱۰۰ دلار بر گرم دارند.

قیمت شهاب سنگ ماه و مریخ

انواع بسیار خاص شهاب سنگ‌های آکندریت که با نام‌هایی چون شهاب سنگ مریخی (با منشأ مریخ) و شهاب سنگ ماه (با منشأ ماه) شناخته می‌شوند، دارای قیمت‌هایی به معنای واقعی کلمه “نجومی” هستند. قیمت این شهاب سنگ ها با در نظر گرفتن منشأ، ترکیب شیمیایی، ساختار، زیبایی ظاهری و … از ۱۰۰-۲۰۰ دلار بر گرم تا بیش از ۱۰۰۰ دلار بر گرم متفاوت است. حتی تصور داشتن یک نمونه‌ی کوچک چند گرمی از چنین سنگ با ارزش نیز بسیار وسوسه برانگیز خواهد بود.

قیمت شهاب سنگ‌های آهنی

قیمت شهاب سنگ آهنی
ساختار ویدمن اشتاتن در شهاب سنگ اکتاهدریت

شهاب سنگ های آهنی یا سیدریت‌ها نیز معمولاً قیمت پایینی دارند. در میان شهاب‌های آهنی، اکتاهیدریت‌ها که دارای ساختار ویدمن اشتاتن هستند و هگزاهیدریت‌ها که خطوط نویمان را درون خود دارند، ممکن است برای خریداران و کلکسیونرها جلب توجه بیشتری کنند. همچنین وجود ریگماگلیپت (شبیه فرورفتگی انگشت بر روی گِل کوزه‌گری) می‌تواند ظاهر آن‌ها را جذابتر کند. به طور کلی قیمت شهاب سنگ‌های آهنی از نیم دلار تا ۱۰-۱۵ دلار به ازای هر گرم متفاوت است.

قیمت شهاب سنگ‌های سنگی-آهنی

سیدرولیت‌ها یا شهاب سنگ‌های سنگی-آهنی از نظر فراوانی کمیاب‌تر از دو گروه سنگی‌ها و آهنی‌ها هستند. این گروه از شخانه‌ها خود به دو دسته‌ی مزوسیدریت و پالاسیت تقسیم می‌شوند.

قیمت شهاب سنگ پالاسیت

قیمت شهاب سنگ پالاسیت
اسلایس شهاب سنگ پالاسیت (دانه‌های پریدوت در زمینه‌ای از آهن و نیکل)

پالاسیت‌ها قیمت نسبتاً بالایی دارند. همچنین پالاسیت‌ها به خاطر زیبایی ساختار درونی به عنوان شیء کلسیونی و حتی در جواهرسازی کاربرد دارند. (پالاسیت از دانه‌های کانی شفاف سبز تا زرد پریدوت (زبرجد) در زمینه‌ای از آهن و نیکل با ساختار ویدمن اشتاتن تشکیل شده است). معمولاً فروشنده‌ها اسلایس‌ها (بُرش) ورقه‌ای شکل از این سنگ برای فروش ایجاد می‌کنند که زیبایی کم نظیری دارد. قیمت پالاسیت‌ها از ۱۵-۲۰ دلار به ازای هر گرم شروع شده و در برخی موارد تا ۴۰-۵۰ دلار نیز معامله می‌شود. هر اسلایس کوچک از پالاسیت‌ها به خاطر چگالی بالا (۴٫۵ الی ۵)، می‌تواند هزاران دلار قیمت داشته باشد.

قیمت شهاب سنگ مزوسیدریت

مزوسیدریت‌ها که دیگر دسته‌ی شهاب سنگ های سنگی-آهنی هستند، قیمت به مراتب کمتری دارند. با این وجود همچنان به خاطر فراوانی کم، در مقایسه با گروه سیدریت‌ها و آئرولیت‌ها ارزش اقتصادی بالاتری دارند. خریدان واسطه معمولاً به ازای هر گرم مزوسیدریت، مبلغی بین ۲ تا ۱۰ دلار به یابنده‌ی شهاب سنگ پرداخت می‌کنند. قیمت این شخانه‌ها در فروشگاه‌های سنگ‌های کلکسیونی نیز بین ۵ تا ۲۰ دلار به ازای هر گرم می‌باشد و به در برخی موارد به بهای بیشتری فروخته می‌شوند. مزوسیدریت‌ها به طور معمول از نظر ابعاد جزء بزرگترین شهاب سنگ‌ها هستند و چگالی بالایی نیز دارند (۴ الی ۴٫۵)؛ به همین خاطر شکارچیان شهاب سنگ علاقه‌ی بیشتری به یافتن این دسته از شهاب‌سنگها دارند.

تفاوت ارزش یافته‌ها و افتاده‌ها

شهاب سنگ‌هایی که سقوط آن‌ها توسط شخص یا اشخاصی مشاهده شود را “افتاده” و شهاب سنگی که سقوط آن مشاهده نشده و بعدها پیدا شده را “یافته” می‌نامند. افتاده‌ها نسبت به یافته‌های هم جنس، ارزش بالاتری دارند. بسیاری از افراد در سراسر جهان، به دنبال شهاب سنگی هستند که در روز تولد آن‌ها به زمین افتاده باشد! (با چنین اصطلاحی: من و این سنگ هر دو در یک روز زمینی شدیم!) بنابراین شهاب سنگ‌های افتاده صرف نظر از نوع شخانه و ارزش آن، از نظر زمان و تاریخ به زمین آمدن نیز ارزش بخصوصی دارند.

سقوط شهاب سنگ بر روی اتوموبیل شورلت
بخشی از شهاب سنگ ۱۲٫۴ کیلوگرمی که بر روی یک اتوموبیل شورلت فرود آمد، در دست یکی از خریداران این آسمان سنگ.

برخی شهاب سنگ‌های افتاده از نظر مکان سقوط بسیار خاص هستند. به عنوان مثال شهاب‌سنگ ۱۲٫۴ کیلوگرمی کندریتی نوع H6 که در ۹ اکتبر ۱۹۹۲ بر روی یک اتوموبیل شورلت ملیبو سقوط کرد، با قیمت ۱۰۰ الی ۲۰۰ دلار به ازای هر گرم معامله می‌شود. در صورتی که یک کندریت H6 معمولی را به قیمت کمتر از ۱ دلار به ازای هر گرم نیز می‌توان خریداری کرد.

منابع:

  • geology.com
  • meteoritemarket.com
  • meteorlab.com
  • meteorites-for-sale.com

یک دیدگاه در “قیمت شهاب سنگ چقدر است؟

  1. ابولی پاسخ

    باسلام
    من یک شهاب سنگ دارم تیکه ای ازاونو بردم ب آزمایشگاه وجوابش اومده ولی مشخص نیست چه نوعشه میشه کمکم کنید

  2. احمد پاسخ

    سلام من یک سنگ دارم که میگن شهاب سنگ است چطور باید تشخیصی داد

  3. احمد پاسخ

    با درود فراوان
    خدمت جنابان دست اندر کار
    یه سنگ سیاه که شباهت زیادی به شهاب سنگ داره پیدا کردم که هم سنگین هست و حالت براق و در مقابل نور نمایانگر ترکیب شیشه و نور انعکاس میشه و روی هر شیشه‌ ای خط میکشه و حالت شیار بر سطح شیشه می مونه لطفا نیاز به راهنمایی دارم برای تشخیص کمک فرمائید با تشکر

  4. حسن جعفری پاسخ

    سلام،سنگی گرد قطر،۶سانتیمتر پوسته مایل قهوه ای قسمتی تراشیدم زیر سیاه داخل پوسته فلزی نقطهای سرب یا شکل طلا سفید دیده میشه پوره های تراشیدم کامل آهن ربا نیم سانتیمتر جمع کرد رگه دارد ،بهترین مطمئن برای تشخیص چکار کنم ممنونم ممنون ترمیشم.

  5. عمران پاسخ

    سلام، دو تیکه شهاب سنگ دارم یکیش مثل گردو هست بهش میگن شهاب سنگ الماسی. و اون یکی مشکی الماس داره اما خیلی سنگینه می‌خوام بفروشم.

  6. ابوالفضل پاسخ

    سلام جناب اگر رنگش سیاه هست و شبیه شیشه هست یعنی براق هست و مثل قیر می ماند اون سنگ ابسیدین است

  7. محمدامین میرزاده پاسخ

    سلام من یک سنگ دارم باید چجوری کاملا تشخیص بدم که واقعا شهاب سنگ هست؟؟
    و اگر ازش یه تیکه بشکنی چقدر از ارزشش کم میشه؟

  8. مهران پاسخ

    چطور اعتبار کنیم چیزی که فکر میکنیم شهاب سنگ هست رو به آزمایشگاه بسپاریم؟ چه نوع آزمایشگاه هایی این مهارت و این صلاحیت رو دارن؟ در صورت تایید شهاب سنگ چطور میشه با مجامع علمی جهانی ارتباط برقرار کرد و شهاب سنگ رو فروخت و پولش رو بدون دردسر دریافت کرد

  9. عباس نادری پاسخ

    سلام من یه شهاب سنگ مزوسیدریت دارم چطورمیتونم براتون عکس ارسال کنم ممنونم

  10. پریسان پاسخ

    سلام بزرگوار من ی شهاب سنگ ۸کیلوونیمی دارم وفروشنده واقعی هستم
    وی شهاب سنگ ۱۴۰ گرمی دارم که اون شناسنامه براش گرفتم واگه تمایل دارید عکس وفیلم از هر دوتا براتون می فرستم کمکم کنید چطور می تونم بفروشم فروشنده رو پیدانمی کنم کارشناسی شده ۱۴۰ گرمی قیمت دادن ۱۵ میلیارد تومن اما کسی نیست که قدرت خرید داشته باشه لطفا کمکم کنید

  11. بهروز پاسخ

    سلام یه شهاب سنگ حدودا ۸۰۰ گرمی دارم
    ظاهر بسیار زیبا (کلکسیونی)
    خریدار از کجا میشه پیدا کرد

  12. رحیم الله بغدادی پاسخ

    سلام من چند عدد شهاب سنگ دارم طف میکنید راهنمایی کنید

  13. وحید پاسخ

    سلام وحید هستم منم شهاب سنگ دارم که داری دانه های شبیه الماس دارد وزنش سنگین واندازه آن اندازه موشت هست خریدارواقع ای اگه هست می فروشم

  14. کاظمی پاسخ

    سلام یه سنگ قهوه ای تیره که دانه های شبیه الماس دارد که وزنش به حجمش نمیاد خیلی سنگینه ، اهن ربا هم نمیگیرد ممنون میشم راهنمایی کنید کجا کارشناسیش کنم ؟

  15. جلال پاسخ

    سلام کندریت نوع ال متعلق به کمربند مریخ مشتری از نظر قیمت چطوره قیمتش پایینه یا بالا با وزن حدود ۲۰۰گرم جذب آهن ربا هم میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 2 =