انتخاب دوربین عکاسی مناسب برای زمین شناسی

دوربین عکاسی کوه بیابان طبیعت

شاید به این فکر کرده باشید که برای فعالیت‌های زمین شناسی، مهندسی معدن و به طور کلی فعالیت‌هایی که به هر نحوی با کوه، بیابان و سنگ‌ها سر و کار دارند چه دوربینی مناسب است. اگر شما نیز قصد تهیه‌ی دوربینی مناسب برای کارهای زمین شناسی صحرایی و یا آزمایشگاه را دارید، توصیه می‌کنیم این مطلب را به طور کامل مطالعه کنید. در این مقاله قصد داریم تا مروری کلی بر ویژگی‌های یک دوربین ایده‌آل برای متخصصان علوم زمین داشته باشیم.

وقتی صحبت از دوربین به میان می‌آید، ناخودآگاه عبارت “مگاپیکسل” در ذهن ما نقش می‌بندد. اما اجازه دهید که همین ابتدا این نکته را یادآور شویم که مگاپیکسل در دوربین‌های امروزی اهمیت چندانی ندارد، یا حداقل برای ما زمین‌شناسان اهمیتی ندارد. به عنوان یک مثال ساده، نگاهی به دوربین تلفن همراه خود و اطرافیانتان بیاندازید، با اعداد و ارقامی چون ۱۳، ۱۶ و ۲۰ مگاپیکسل و … مواجه می‌شوید؛ اما آیا می‌توان آن ها را با دوربین‌های DSLR مقایسه کرد که محدوده‌ی دقت حسگر آنها نیز با همین ارقام مشخص می‌شود؟ طبیعتاً خیر.

معیارهای مختلفی برای مقایسه دوربین‌ها و انتخاب دوربین مناسب وجود دارد. به طور کلی برای یک متخصص علوم زمین یکسری موارد اهمیت بسیار زیادی دارند که در ادامه به آن ها می‌پردازیم.

دوربین مناسب زمین شناسی و شرایط سخت

مقاومت: اگر می‌خواهید از دوربین خود برای کارهای فیلدی (صحرایی) و در محیط بیرون استفاده کنید، بدون شک مقاومت بدنه‌ی آن، نکته‌ی بسیار مهمی خواهد بود؛ تصور کنید که با همکاران خود به یک فیلد چند روزه رفته‌اید و در هنگام عبور از رودخانه، دوربین شما برای لحظه‌ای در آب فرومی‌رود؛ تمام! اما اگر دوربین شما ضد آب باشد، بدون هیچ مشکلی به فعالیت عکاسی خود ادامه خواهید داد؛ علاوه بر مقاومت در برار آب، مقاومت در برابر ضربه، گرد و غبار، نمک و … نیز برای زمین شناسان و مهندسین معدن حائز اهمیت است.

سیستم موقعیت یابی: امروزه بسیاری از دوربین‌ها دارای GPS و یا سیستم موقعیت یاب جهانی هستند؛ اگر لازم است که در کارهای فیلدی مختصات جغرافیایی عکس‌ها را نیز ثبت کنید، این قابلیت کار شما را بسیار راحت خواهد کرد. در کنار GPS، وجود قطب نما (compass) که در بسیاری از دوربین‌ها تعبیه شده است، خالی از لطف نخواهد بود، تا به راحتی هر چه تمام‌تر، جهت جغرافیایی عکس‌هایی که ثبت کرده‌اید را در اختیار داشته باشید.

فناوری‌های ارتباطی: شاید در نگاه اول، بی‌اهمیت‌ترین بخش از یک دوربین، ابزار ارتباطی آن باشد؛ همه‌ی ما عادت داریم که هر چند وقت یکبار، تصاویر ثبت شده با تلفن همراه و دوربین را به واسطه‌ی کابل usb به کامپیوتر شخصی خود انتقال دهیم. اما کاربرد فناوری‌های ارتباطی به مراتب بالاتر از انتقال عکس‌ها و کلیپ‌ها است. به عنوان یک مثال ساده و کاربردی، اگر دوربین شما بلوتوث داشته باشد، می‌توانید آن را به تلفن همراه خود متصل کنید، و از تلفن همراه خود به عنوان دکمه شاتر برای عکس گرفتن استفاده کنید و یا حتی یک شاتر بلوتوث تهیه کنید؛ گاهی لازم است از فاصله‌ی دور، از خودتان و ساختارهای زمین شناختی عکس برداری کنید!

دوربین عکاسی سنگ کانی

عکاسی ماکرو: اگر قصد عکس گرفتن از سنگ‌ها و کانی‌ها را دارید و یا می‌خواهید از چشمی میکروسکوپ عکس‌های باکیفیتی بگیرید، حتما این قابلیت را در نظر داشته باشید. در دوربین‌های پیشرفته (DSLR) می‌توانید یک لنز ماکرو تهیه کنید و به بهترین شکل ممکن تصویر اشیاء کوچک را ثبت کنید. اما اگر نمی‌خواهید هزینه‌ی زیادی کنید و با یک دوربین معمولی می‌توانید خواسته‌های خود را برآورده کنید، دوربینی را انتخاب کنید که دارای کمترین میزان “حداقل فاصله فوکوس ماکرو” باشد؛ به عنوان مثال اگر این عدد ۵cm باشد بسیار بهتر از ۱۰cm خواهد بود. همچنین به یاد داشته باشید که در هنگام عکاسی، از منوی تنظیمات حالت ماکرو را فعال کنید.

محدوده دیافراگم: این مورد پیچیده‌ترین بخش از انتخاب یک دوربین مناسب است و کاملاً به نوع فعالیت شما و کارایی مورد نظر شما بستگی دارد. محدوده‌ی دیافراگم با دو عدد نشان داده می‌شود، مانند: ۳٫۵-۶٫۲؛ هرچه این بازه بزرگتر باشد، مجدوده‌ی تصاویر بیشتری را می‌توانید با دوربین ثبت کنید. دیافراگم پایین برای عکاسی از مناظر و عکاسی (حالت واید) در نور کم کاربرد دارد و دیافراگم بالا برای عکاسی از اشیاء کوچک (حالت ماکرو) کاربرد دارد. از آنجایی که توضیح تفصیلی پیرامون “محدوده‌ی دیافراگم” در این مقاله نمی‌گنجد، توصیه‌ی ما این است که در صورتی که قصد خرید دوربین DSLR و لنز جداگانه دارید، در این زمینه بیشتر تحقیق کنید.

فرمت خام: این قابلت که RAW format نیز گفته می‌شود، برای عکاسی مهم نیست، بلکه برای پس از ثبت عکس‌ها اهمیت دارد. با فعال کردن این قابلیت در دوربین، تصاویر ثبت شده دارای حجم بسیار بالاتری خواهند بود و همچنین امکانات ویرایشی و پردازشی بیشتری را در اختیار خواهید داشت. اگر به دنبال عکاسی حرفه‌ای نیستید، از این مورد صرف نظر کنید، اما اگر می‌خواهید در زمینه‌ی خود بهترین باشید، این قابلیت بسیار کاربردی را نیز در نظر داشته باشید.

دوربین عکاسی معدن

قابلیت حمل: یکی از نکاتی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، وزن و ابعاد دوربین است. بی شک این مورد یکی از مهم‌ترین نکاتی است که بایستی به آن توجه کنید. یک دوربین سنگین وزن، بیشتر در کوله پشتی شما خواهد بود تا در دستتان!

باتری: اگر بخواهید با دوربین در حین یک فیلد یک روزه چند عکس و کلیپ کوتاه تهیه کنید، تقریباً باتری تمامی دوربین‌ها جوابگو خواهد بود؛ ولی اگر قصد دارید چند روزی را در کمپ بگذرانید، باید بیشتر به این مورد توجه کنید. توصیه‌ی ما برای حل این مسئله، تهیه‌ی باتری اضافه است؛ چراکه توجه زیاد به مشخصات فرعی دوربین، انتخاب‌های شما را محدود خواهد کرد.

پیشنهاد آئرولیت برای انتخاب دوربین مناسب زمین شناسی:

با توجه به میزان هزینه و انتظارات، ما چند گزینه‌ی مختلف را برای کارهای زمین شناسی به شما معرفی میکنیم:

  • اقتصادی و کوچک: Fujifilm FinePix XP130
  • متوسط با زوم و ماکرو قوی: Canon Powershot SX70 HS
  • پیشرفته و مقاوم: Olympus Tough TG-5

 

سوالات و پیشنهادات خود در مورد دوربین مناسب برای زمین شناسی را با آئرولیت در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =