کشته و زخمی شدن چند نفر طی فوران آتشفشان در نیوزلند

فوران آتشفشان جزیره سفید در نیوزلند

جزیره‌ی آتشفشانی واکاری در نیوزلند که به جزیره‌ی سفید نیز معروف است، یک جزیره‌ی آتشفشانی آندزیتی که بر اثر فعالیت مستمر آتشفشانی طی حدود ۱۵۰ هزار سال تشکیل شده است.

در ساعت ۱۴:۱۱روز دوشنبه ۹ دسامبر به وقت نیوزلند (۱۷ آذر ۱۳۹۸) آتشفشان این جزیره که از نوع انفجاری است به طور کاملاً ناگهانی فوران کرد؛ این در حالی است که احتمال وقوع چنین حادثه‌ای توسط هیچ سازمانی گزارش نشده بود.

طی فوران آتشفشان واکاری تاکنون کشته شدن ۶ نفر و زخمی شدن بیش از ۳۰ نفر به طور رسمی تأیید شده است؛ گرچه احتمال می‌رود شمار کشته و زخمی شدگان بیش از این تعداد باشد.

خاکسترهای آتشفشانی جزیره سفید واکاری در نیوزلند

آتشفشان‌شناسان موسسه‌ی ژئونت (GeoNet) که یک سیستم کنترل و پایش مخاطرات زمین‌شناختی را اداره می‌کنند، نوع فوران را آنی و کوتاه مدت همراه با ستون بیش از ۳ کیلومتری از خاکسترهای آتشفشانی در بالای دهانه‌ی آتشفشان توصیف کرده‌اند. فعالیت لرزه‌ای همراه با این فوران بسیار ضعیف بوده است و در حال حاضر نیز تنها بخارهای موضعی و گِل از دریچه‌ی این آتشفشان فعال خارج می‌شود؛ همچنین پیش و پس از این رخداد، فوران دیگری در این جزیره یا دیگر نقاط گزارش نشده است.

طبق گزارش آتشفشان شناسان، خطری از طرف خاکسترهای آتشفشانی برای ساکنین نواحی اطراف جزیره وجود نخواهد داشت و تنها استشمام بوی گازهای آتشفشانی بسته به جهت وزش باد، در مناطق نزدیک به جزیره‌ی سفید محتمل خواهد بود.

منابع: AGU و TheConversation

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =