سیل و زمین لغزش در کنیا و کنگو جان بیش از صد نفر را گرفت

سیل و زمین لغزش در کنیا و کنگو

بارندگی شدید در ۲ و ۳ آذرماه ۱۳۹۸ باعث ایجاد سیل و زمین لغزش‌های شدیدی در بخش‌هایی از کشورهای کنیا وکنگو شده است. بیشترین میزان خسارت‌ها در شهرستان پوکت غربی (West Poket) واقع در کشور کنگو بوده است، به طوری که در بخش‌هایی که رانش زمین رخ داده، تعداد کشته شده‌ها تاکنون حداقل ۶۰ نفر گزارش شده است.

در حال حاضر بررسی جامع و کاملی در این منطقه انجام نشده است، با این وجود گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده، جریان واریزه‌ای (debris flow) عمدتاً از نوع جریان گِلی بر اثر شسته‌شدن آبراهه‌ها را نشان می‌دهند.

زمین لغزش از نوع جریان گلی بر اثر شستشوی آبی کانال ها و آبراهه ها

در تصویر ماهواره‌ای فوق که در تاریخ ۶ آذرماه و پس از بهبود شرایط جوی ثبت شده است، شستشوی آبی آبراهه‌ها و کانال‌های گذر آب در سمت چپ تصویر به خوبی قابل مشاهده است.

در عین حال گزارش‌هایی مبنی بر وقوع یک رخداد مشابه در جمهوری کنگو در تاریخ ۵ آذرماه وجود دارد که در مجموع جان بیش از ۴۴ نفر را گرفته است.

سیل و زمین‌لغزه پدیده‌های جدیدی نیستند و همواره تهدید بزرگی برای بشر بوده‌اند، اما اقدامات نامناسب بشر می‌تواند موجب تشدید این رخدادها و خسارات ناشی از آن‌ها شود. از جمله‌ی چنین مواردی می‌توان به قطع بیش از حد درختان جنگلی، ساخت و ساز نامناسب در مسیرهای عبور آب و همچنین نقش پر رنگ بشر در تغییرات آب و هوای جهانی اشاره کرد.

منابع: planet.com و The Landslide Blog
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − دو =