جزئیات وقوع سیل در سیستان و بلوچستان ۲۲ دی ۱۳۹۸

سیل شدید در جنوب سیستان و بلوچستان

بارندگی‌های اخیر در استان سیستان و بلوچستان موجب طغیان رودخانه‌های فصلی شده و مردم جنوب این استان را با مشکلات جدی مواجه ساخته است.

بنابر گزارشات، این سیلاب‌ها که بر اثر بارندگی‌های شدید ایجاد شده‌اند، موجب سر ریز کردن دو سد زیردان و پیشین شده‌اند و تاکنون ۲۴ مسیر در جنوب استان سیستان و بلوچستان را مسدود کرده‌اند.

مسدود شدن مسیرها بر اثر وقوع سیل سیستن و بلوچستان

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، این سامانه‌ی بارشی که سه روز است وارد جنوب غرب کشور شده، تا روز یکشنبه (۲۲ دی) ادامه خواهد یافت. طی چند شبانه روز گذشته، در برخی از نقاط میزان بارندگی به بیش از ۱۵۰ میلی‌متر نیز رسیده است. انتظار می‌رود با برطرف شدن سامانه‌ی بارشی، حجم سیلاب‌ها نیز رفته رفته کاهش یابد.


اثرات بلندمدت تغییرات اقلیمی بر نقاط مختلف جهان


مدیریت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان اظهار کرده است که وقوع این سیل باعث آبگرفتگی در ۱۳ شهرستان از این استان شده است. همچنین بیش از ۱۰۰۰ نفر در ۲۷ روستا بر اثر این سیلاب‌ها دچار خسارت شده‌اند که امداد رسانی‌های اولیه شامل توزیع پتو، موکت، چادر و مواد غذایی و آب آشامیدنی بین افراد آسیب دیده در حال انجام می‌باشد.

آبگیری روستاها و ظغیان سیلاب و رودخانه ها سیستان و بلوچستان

همچنین ساکنان ۶ روستا در شهرستان کنارک با توجه به نامناسب بودن اوضاع، به مناطق امن منتقل شده‌اند. به گفته‌ی مدیریت جمعیت هلال احمر، تاکنون جان بیش از ۲۰ نفر از افراد گرفتار در سیلاب‌ها نجات یافته است و عملیات امداد و نجات همچنان در حال پیشروی است.

به گفته‌ی برخی از اهالی مناطق سیل زده، روستاهای زیادی همچنان در محاصره‌ی سیل هستند و این در حالی است که مسدود شدن راه‌های ارتباطی و قطع خطوط تلفن وضعیت را وخیم‌تر کرده است.

محاصره و گرفتار شدن روستاهای سیستان و بلوچستان بر اثر سیل

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا وقوع چنین حوادثی ناشی از تغییرات اقلیمی است و یا پدیده‌ای کاملاً طبیعی و همیشگی است؟ نقش انسان در این باره چیست؟ آیا اقدامات بشر به وقوع سیل‌های بیشتر و شدیدتر منجر می‌شود و یا از خسارات بیشتر آن جلوگیری می‌کند؟ در بخش زیر می‌توانید دیدگاه خود را با دیگر کاربران آئرولیت به اشتراک بگذارید.


به روز رسانی ۲۳ دی‌ماه: به گفته‌ی استاندار سیستان و بلوچستان، هم‌اکنون حدود ۴۰۰ روستا در محاصره‌ی کامل سیل هستند و دسترسی به بسیاری از آن‌ها مگر با بالگرد و قایق غیرممکن است!

میزان بارندگی سالانه در اکثر مناطق این استان بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر است و این در حالیست که میزان بارندگی طی روزهای گذشته که موجب بروز سیل شده است، بیش از ۱۰۰ میلی‌متر و در برخی نقاط حتی بیش از ۱۵۰ میلی‌متر به ثبت رسیده است.


منبع: خبرگزاری برنا، خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 5 =