همدستی بلایای طبیعی: برف و زلزله در استان گیلان – ۲۳ بهمن ۱۳۹۸

مسدود شدن راه های ارتباطی استان گیلان بر اثر بارش سنگین برف

برف و کولاک در استان گیلان – بهمن ماه ۱۳۹۸

بارش برف سنگین طی روزهای گذشته، موجب شده تا حداقل ۱۵ استان کشور در برف و کولاک گرفتار شوند. در این میان اما، وضعیت استان‌های شمالی بخصوص گیلان وخیم‌تر گزارش شده است.

طبق گفته‌ی معاون راهداری ایران، بارش شدید برف طی روزهای گذشته در استان گیلان جاده‌های این استان را مسدود کرده و حدود ۲۰۰۰ مسافر در جاده‌ها گیر افتاده‌اند. همچنین حوادث ناشی از بارش برف تاکنون موجب کشته شدن حداقل ۷ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر شده است.

کشته و زخمی شدن چند نفر در گیلان بر اثر بارش شدید برف و زلزله

در برخی از مسیرهای استان گیلان بارش ارتفاع بارش برف تا بیش از یک متر نیز گزارش شده است؛ با این وجود در بیشتر نقاط میزان بارش برف بین ۴۰ تا ۸۰ سانتی متر بوده است. تداوم بارندگی نیز موجب شده تا امداد رسانی‌های لازم با سرعت کمتری انجام شود.

علاوه بر وضعیت راه‌های ارتباطی، قطعی برق و آب نیز برای هزاران نفر از مردم استان گیلان مشکل ساز شده است. بنابر اظهارات مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق گیلان، به دلیل بارش برف سنگین هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار  نفر از مردم این استان به برق خانگی دسترسی ندارند.

برف و کولاک سنگین در استان گیلان

وقوع زلزله ۴٫۵ ریشتری در استان گیلان – ۲۳ بهمن ۱۳۹۸

عصر امروز ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ در ساعت ۱۴:۲۳ به وقت محلی، زلزله‌ای به بزرگی ۴٫۵ ریشتر در مقیاس بزرگای ناتلی در عمق ۱۸ کیلومتری زمین استان گیلان را لرزاند. رومرکز این زلزله از مناطق “احمدسرگوراب”، “شفت” و “فومن” به ترتیب دارای فواصل ۸، ۱۱ و ۱۹ کیلومتری بوده است. خوشبختانه برای این زمینلرزه تاکنون هیچگونه خسارت مالی و جانی گزارش نشده است.

نقشه شدت زمینلرزه احمدسرگوراب گیلان 23 بهمن 1398
نقشه شدت زمینلرزه احمدسرگوراب گیلان ۲۳ بهمن ۱۳۹۸

مطابق تصویر فوق از سازمان زمین شناسی آمریکا، بیشترین شدت زلزله‌ی مذکور مقدار ۵ در مقیاس مرکالی بوده است؛ عدد ۵ در مقیاس شدت مرکالی به معنی محسوس بودن زمینلرزه برای تمامی افراد، همراه با خسارات بسیار جزئی (افتادن اشیا معلق و قاب عکس و …) می‌باشد. این زمین لرزه در شهر رشت نیز احساس شده است.

خطر وقوع زلزله‌ی شدیدتر در چنین برف و کولاکی می‌تواند به یک مورد نگران کننده تبدیل شود. طبق گزارش سازمان هواشناسی کشور، بارش برق از روز پنجشنبه ۲۴ بهمن متوقف خواهد شد. با قطع بارندگی‌ها و باز شدن مسیرهای درون و برون شهری در استان گیلان، امکان تسریع امداد رسانی‌ها نیز فراهم خواهد شد.

منابع: ایرنا، ایلنا و یورونیوز، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و سازمان زمین شناسی آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =