افزایش تعداد زنان شاغل در معادن کلمبیا

بانوان شاغل در صنعت معدن

بنابر گزارش انجمن معدنکاری کلمبیا، تعداد زنانی که در این کشور در صنعت معدن مشغول به کار هستند، رو به افزایش است. به گفته‌ی این گروه، شرکت‌های بزرگ معدنی در کلمبیا در زمینه‌ی مدیریت اجرایی و منابع انسانی در حال رسیدن به برابری جنسیتی هستند. همچنین در بخش مدیریت ارتباطات این حوزه، ۷۶% از موقعیت‌های شغلی را بانوان به خود اختصاص داده‌اند.

این بررسی بر اساس رتبه‌بندی PAR که تعادل جنسیتی در شرکت‌ها و سازمان‌های حرفه‌ای را اندازه‌گیری می‌کند، انجام شده است و در این ارزیابی عملکرد ۱۵ شرکت فعال معدنی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

اگرچه در این گزارش تعداد دقیق افراد ذکر نشده است، اما در متن آن آمده که حضور زنانی که به عنوان راننده‌ی کامیون‌های ۲۰۰ تُنی شرکت‌های بزرگ معدنی فعالیت می‌کنند، در سال‌های اخیر به امر رایجی تبدیل شده است. از جمله‌ی شرکت‌های معدنی در کلمبیا که راننده‌های زن را استخدام می‌کنند می‌توان به معدن زغال سنگ سِرِّخون (Cerrejón) اشاره کرد. این شرکت، بزرگترین شرکت معدنی در آمریکای جنوبی و دهمین معدن بزرگ جهان می‌باشد.

افزایش حضور بانوان در صنایع مختلف و مشاغل فنی

از سال ۲۰۱۷ میلادی، معدن سِرِّخون سیاستی را جهت افزایش ایجاد اشتغال برای بانوان بومی و مناطق اطراف اتخاذ کرده است. این امر موجب شده تا در سال ۲۰۱۸ میلادی، حدود نیمی از موقعیت‌های شغلی جدید در بخش‌های اداری و ۲۱% از قراردادهای جدید مربوط به سمت‌های فنی به زنان اختصاص یابد.

به گفته‌ی جامعه‌ی معدنی کلمبیا، این اقدامات موجب شده تا دیگر شرکت‌های معدنی نیز به این مورد بیش از پیش اهمیت دهند، به طوری که امروزه تعداد زنان بیشتری در معادن دروموند (Drummond) و پرودکو (Prodeco) فعالیت می‌کنند.

از طرف دیگر در معدن نیکل سرو ماتوسو (Cerro Matoso)، در حال حاضر ۳۱% از موقعیت‌های عملیاتی و فنی توسط زنان اشغال شده است. اشتغال مردان در این معدن از سال ۲۰۱۷ و اتخاذ سیاست اهمیت به اشتغال بانوان و تنوع جنسیتی در صنایع، کاهش ۱۷ درصدی را شاهد بوده است.

چنین سیاستی علاوه بر مشاغل فنی، زمینه را برای ورود زنان به عرصه‌های مدیریتی فراهم آورده است؛ به طوری که هم اکنون ۳۸ درصد از مشاغل مدیریتی در معادن به زنان اختصاص یافته است.

اهمیت حضور بانوان در صنایع مختلف

به طور کلی، شواهد نشان می‌دهد که رسیدن به تعادل جنسیتی برای رشد اساسی در صنعت بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این، مطابق با پژوهش‌های انجام شده، همکاری مساوی زن و مرد در صنایع، توسعه‌ی اقتصادی – اجتماعی شرکت‌ها و همچنین بهبود تصمیم‌های مدیریت را به همراه دارد.


نظر شما در این باره چیست؟ آیا تعادل جنسیتی در صنایع مختلف و به‌ویژه معادن را اقدامی مناسب می‌دانید؟ و یا معتقد هستید هربخش را بایستی صرفاً یک جنس خاص بر عهده داشته باشد؟ در بخش زیر می‌توانید دیدگاه خود را با دیگر کاربران آئرولیت به اشتراک بگذارید.

منبع: mining.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 1 =